Oliesmugling bag tragisk skibsbrand
Den tragiske Gadani-brand på et oplagt tankskib, der krævede mange liv opstod på grund af smugling af olie, viser en rapport fra Pakistans transportministerium. Ringe sikkerhed på værftet samt det faktum, at Gadani er et knudepunkt for indsmugling af olieprodukter får skyld for branden.
”En enorm mængde af smøremidler smuglet af rederen blev antændt på grund af forkert håndtering fra ledere af arbejdsprocessen.Ifølge de toldregler og bestemmelser, der gælder for oplagte fartøjer, er det
kun tilladt at have en fast mængde olie, der er nødvendig for deres sejlads fra en afgangshavn til Gadani skibsophugningsværftet i Pakistan”, siger Havne- og Skibsfartsminister Mir Hasil Khan Bizenjo til The Express Tribune.
Bizenjo indrømmede, at reglerne overtrædes ustraffet, ofte med medvirken fra embedsmænd. Skibet, der brændte i fire dage, var lastet med 132 tons fyringsolie, 1.100 tons olieslam, 27 tons diesel og 30.000 tons smøremidler, har efterforskerne fundet ud af.
”Forretningsmænd køber udtjente skibe til skrotning fra forskellige dele af verden, og bringer dem til De Forenede Arabiske Emirater, hvor de bliver fyldt med smøremidler, som derefter smugles ind i Pakistan”, siger Bizenjo til lokale medier.
Der er 26 bekræftede dødsfald efter ulykken. Men det faktiske dødstal menes at været det tredobbelte tal, da mange arbejdere fanget på skibet menes at være omkommet under den fire dage lange brand. Arbejdet på værftet, der er et af de vigtigste skibsophugningssteder i verden, vil blive genoptaget i næste uge.
Kilde: Splash 24/7