Offshore vindmøller er sårbare
Vindmøllefabrikanterne slås med for tidligt slidte lejer og havarier på gear - især på havmølleparker. Problemet vokser i takt med, at møllerne er kommet op i størrelser på 1,5 MW og derover. Det skriver fagbladet Ingeniøren.
"De alvorligste fejl på vindmøllerne er stadig gearkasser og hovedlejer. Fejlene forekommer mest på større og nyere mølletyper og især til havs," siger teknisk konsulent i Danmarks Vindmølleforening, Strange Skriver. Han fremhæver dog samtidig, at der ikke er så mange fejl som for otte til ti år siden.
Ekspert i vindmøllebranchen Birger T. Madsen fra BTM Consult vurderer, at det er tydeligt, at producenterne har besvær med at få gearkasserne til at holde.
"Blandt komponenterne i møllerne er det absolut problemer med gearkasserne, der er mest synlige og dyre at reparere på. Især efter at møllerne er kommet op i størrelser på 1,5 MW og derover," siger han.
Senest er Vestas blevet ramt af gearproblemer på deres 3 MW mølle, der står til havs i engelske Barrow Wind havmøllepark. Her skal en pæn del af gearkasserne udskiftes, og mens udskiftningen står på, har Vestas valgt at stoppe salget af 3 MW mølletypen til offshore projekter.
Tidligere har Vestas også haft problemer med gearene på Kentish Flats og også på Horns Rev.
"Set i relation til, hvor mange vindmøller vi har kørende rundt om i verden, er fejlene på gearkasserne i Barrow Wind ikke nogen stor sag for os," siger Vestas teknologidirektør Finn Strøm Madsen til Ingeniøren.
Vestas har i år hensat 1,5 mia. kroner til at betale for garantireparationer på blandt andet gear. Alligevel vil Vestas ikke være med til at betragte gearkasser som et specielt problembarn for vindmøller.
Ifølge BTM Consult, havde Vestas ved udgangen af 2006 leveret flere end 250 stk. vindmøller af 3 MW typen til overvejende europæiske markeder.