Offshore supportskib med jævnstrøm
ABB har fået en ordre fra Myklebusthaug Management på levering af verdens første jævnstrømssystem ombord på et skib. Med jævnstrømforsyning kan skibe spare op til 20 procent brændstof og emissionsudledning via en reduktion af energiforbruget om bord.
Jævnstrømselforsyningen monteres om bord på et offshore supportskib, som er under konstruktion i Norge.
Udstyret vil gøre det muligt at opnå et meget højt energieffektivitetsniveau og dermed reducere skibets emission af skadelige stoffer.
På traditionelt elektrisk drevne skibe går 80 procent af elforbruget til at drive thrusters og fredrivningssystemer via omformning fra vekselstrøm til jævnstrøm. ABB’s DC grid er et markant skridt fremad, når det gælder optimering af fremdriften ved at fordele strømmen gennem et enkelt jævnstrømskredsløb for derved at opnå væsentlige strømbesparelser via en væsentlig reduktion af komponenter.
ABB’s jævnstrømsløsning ombord på skibe blev lanceret i maj 2011, og er et led i en relancering af brugen af jævnstrøm, der kan levere en meget effektiv strømforsyning og elektrisk fremdrift til en lang række skibe.
DC grid er designet til skibe med lavspændingskredsløb ombord, såsom offshore supportskibe, slæbebåde, færger og yachter, og kan give brændstofbesparelser på op til 20 procent. . ”Med denne type løsning vil skibe ydermere kunne optimere mulighederne for energibesparelser fra ekstra jævnstrømsenergikilder såsom solpaneler, brændstofceller eller batterier direkte tilsluttet skibets jævnstrømselnet – til gavn for miljøet”, siger Veli-Matti Reinikkala, global chef for divisionen Process Automation. I Danmark ser ABB også positive perspektiver for skibsbranchen med det nye DC-grid-system.
”Dette er et afgørende skridt fremad i at sikre skibsredere væsentlige besparelser i brændstofforbruget ,og skibsværfter og skibskonsulenter får oplagte gode kort på hånden i skibets designfase", siger Michael Dyrbye Christensen, Executive Key Account Manager i ABB i Danmark.
Den store fordel ved DC grid jævnstrømsløsningen er, at det giver mulighed for hastighedsregulering af skibets motorer, da man ved optimering af omdrejningstallet opnår brændstofbesparelser.
Ved at fjerne transformere og switchboards får man plads- og vægtbesparelser på op til 30 procent, som efterlader mere plads til last, passagerer og det giver større råderum til placering af systemkomponenter.
ABB skal levere hele jævnstrømssystemet, herunder alle el-, fremdrivnings, og automationssystemer til det 93 meter lange, 5.000 tons tunge mulitfunktions offshore forsyningsskib. Skibet skal efter planen være færdigbygget i første kvartal af 2013.
Kilde: ABB