Nyt kæmpeskib til opsamling af olie
Verdens første Modular Capture Vessel (MCV), Eagle Texas, er netop leveret fra Drydocks World i Dubai og sejler lige nu mod sit operationsområde i Den Mexicanske Golf. Skibet er specielt designet til at kunne håndtere store olieudslip ved dybhavsboringer
”Vi er meget tilfredse med at have fuldført dette første banebrydende projekt, der vil fremme sikkerheden indenfor dybthavsboring”, siger H.E. Khamis Juma Buamim, bestyrelsesformand i Drydocks World til AMEinfo.
Eagle Texas, et ombygget Aframax tankskib, blev til på initiativ af en række store olieselskaber efter Deepwater Horizon-katastrofen i Den Mexicanske Golf i april 2010.
De stiftede konsortiet Marine Well Containment Company (MWCC) med det formål at konstruere et skib, som kunne indsættes ved en eventuel tilsvarende ulykke og minimere skaderne på miljøet.
Skibet, som er designet og bygget af Drydocks World, er det første af to søsterskibe. Det er leveret til rederiet AET i Singapore, som har chartret det ud på en 20-årig kontrakt til MWCC.
Eagle Texas er blevet udstyret med ’deepwater capping stacks’, som nedsænkes og omslutter brøndene på havbunden. Frem for at løbe ud i havet ledes olien herfra sikkert op i skibets tanke med en samlet kapacitet på 700.000 tønder og kan herfra omlastes til shuttle tankskibe og sejles i land.
Undervejs i processen bliver gasserne udskilt.
Ombygningen af skibet har været en omfattende og kompliceret proces:
4 millioner mandetimer er brugt til blandt andet at tilføje 2.530 ton nye stålkonstruktioner, 20 km rørledninger og 292 km kabler. Udover strukturelle forstærkninger er skibet ligeledes blevet udstyret med blandt andet et avanceret positioneringsudstyr med fem thrustere, et udvidet maskinrum, nye diesel generatorer, tanke, og hjælpemaskineri. Desuden er hovedmotoren modificeret til CPP operation og kontrolsystemet til at operere dynamisk positionering.
Endelig er apteringen udvidet til at kunne huse op til 65 mand.
I det daglige skal Eagle Texas, og dets kommende søsterskib. operere som almindelige tankskibe i Den Mexicanske Golf, men vil med kort varsel kunne indsættes ved en eventuel ulykke.
Kilde: AMEinfo