Nyt alternativt brændstofforsøg på Laura Maersk
Efter succesfulde forsøg i oktober og november om bord på feederskibet Laura Maersk, hvor metanol blev blandet op med 10 procent ethanol, fortsætter brændstofforsøget nu med en 50/50 blanding af de to produkter.
Foto: Maersk
”Ethanol har en dokumenteret track record med et etableret marked og en eksisterende infrastruktur - og er endnu en vej til dekarbonisering. Ved gradvist at øge ethanolindholdet får vi værdifuld indsigt i motorens ydeevne og forbrænding, og dermed om potentialet for brændstofblandingen”, siger Emma Mazhari, Head of Energy Markets hos Maersk.
Laura Mærsk, der var verdens første dual-fuel containerskib, er designet til at anvende metanol som alternativt brændstof. Da ethanol og metanol begge er alkoholer, har de egenskaber der ligner hinanden. Det indledende forsøg testede, om en E10-blanding ville antændes og brænde lige så effektivt som ren metanol, samtidig med at den opretholder sammenlignelig smøreevne og korrosionsevne.
Resultaterne bekræfter, at ethanol kan blandes med metanol uden at gå på kompromis med motorens ydeevne, hvilket baner vejen for blandinger med højere ethanolindhold. Ud over den kommende E50-test planlægger Maersk at udføre et forsøg med 100 procent ethanol.
Den ethanol, der anvendes til testene, er såkaldt vandfri ethanol, den samme type ethanol, der i øjeblikket anvendes til blanding i benzin i flere lande verden over.
Da der allerede er et veletableret ethanolmarked, giver anvendelse af ethanol mulighed for at Maersk kan nå sit klimamål.
USA er den største ethanolproducent i verden, efterfulgt af Brasilien. De to udgør 80 procent af verdensmarkedet.
Ethanol produceres af biomasse såsom majs eller sukkerrør. Det er vigtigt at sikre, at den specifikke type ethanol, der anvendes, ikke direkte eller indirekte bidrager til landomdannelse og skovrydning og ikke konkurrerer med fødevarer og foder.
Der er i dag Maersk 19 dual fuel-skibe i Maersks flåde.
-mauh
