Nye regler sikrer mulighed for erstatning
Siden starten af året har det været obligatorisk for EU-flagede skibe og skibe, der anløber europæisk havn, at have forsikringsdækning for søretslige krav. Dermed er chancerne for at få dækket sin erstatning nu tilsvarende større
Som bevis for forsikringsdækningen skal skibet typisk have et ”Certificate of Entry” om bord. Certificate of Entry angiver, at der er tegnet en P&I forsikring udstedt af den internationale gruppe af P&I klubber.
P&I-forsikringen er en ansvarsforsikring for søretslige krav, der skal dække skadeslidte såfremt, at skibet forårsager f.eks. personskade, skade på last eller kajanlæg, olieforurening eller er skyld i kollision.
”Med de nye regler om forsikringspligt sikrer man, at alle danskflagede skibe og skibe, der anløber europæisk havn, har en generel ansvarsforsikring og, at skadelidte dermed har mulighed for erstatning”, siger advokat i Danmarks Rederiforening Dorte Rolff.
En generel ansvarsforsikring har ikke tidligere været et krav. Skadelidtes mulighed for at få dækket sit tab har derfor alene været afhængig af, om rederen havde valgt at have forsikring, og hvis ikke, af rederiets mulighed for at betale.
Nu er skadelidte sikret, at alle EU rederier og rederier, der sejler i EU, har forsikringsdækning. Dermed er chancerne for at få dækket sin erstatning tilsvarende større.
Kilde: Danmarks Rederiforening