Ny forsvarsstrategi skaber arbejdspladser

Regeringen præsenterer om kort tid en ny forsvarsindustriel strategi, der ventes at resultere i flere opgaver til den danske maritime industri. Mange af skibene i den danske flåde er af ældre dato, så flåden trænger til at blive opgraderet - og det sker bedst i Danmark.

Foto: Søværnet.

Jenny Braat, adm. direktør hos Danske Maritime, har skrevet indlægget herunder:

Danske Maritime har i over ti år arbejdet vedholdende for at give det maritime et langt større fokus i skiftende regeringers forsvarsindustrielle strategier. Nu ser det endelig ud til at være lykkedes! Om kort tid vil regeringen præsentere afløseren for den – efter vores mening – ikke særligt progressive strategi fra 2014, og om alt går vel, betyder det, at der vil komme flere opgaver til den danske maritime industri.

Danske Maritime har de senere par år haft en god og tæt dialog med den nuværende regering samt ministeriet og leveret input til, hvilke elementer der på det maritime område er centrale. Mange og lange gode samtaler om de stærke kompetencer, vi besidder i Danmark, og de muligheder vi ser for at byde ind på Forsvarets område.

Før sommerferien igangsatte regeringen og forligskredsen så et udviklingsprojekt, som skal resultere i en helt ny og langt mere fleksibel type patruljeskibe – udviklet i den danske maritime industri. Nu følger resten af porteføljen, og vi har et begrundet håb om, at den nye strategi vil afspejle de vigtige emner og muligheder, vi har drøftet.

På forsvarsområdet både kan og skal Danmark være med i front – også når vi taler forsvar til søs. Mange af skibene er nu af ældre dato, så flåden trænger til at blive opgraderet, og dette arbejde bør naturligvis i videst muligt foregå i Danmark. Både for at skabe vækst, men i høj grad også af sikkerhedspolitiske årsager i en tid, hvor bl.a. cyberkriminalitet vokser dag for dag.

Derfor skal vi tilbage til at bygge egne skibe til Forsvaret. EU-traktatens artikel 346 undtager visse offentlige kontrakter fra de EU-retslige udbudsregler og giver mulighed for at bevare centrale forsvarsindustrielle kompetencer nationalt med henvisning til væsentlige sikkerhedsinteresser for den pågældende medlemsstat. Den mulighed benytter andre EU-lande sig i vidt omfang af til at bygge egne forsvarsskibe, hvilket vi også bør gøre i Danmark.

En stærk maritim industri er en åbenlys gevinst for samfundsøkonomien, og der er brug for et strategisk politisk valg på denne agenda, som går på to ben. Sikkerhedsmæssigt er det absolut bedst ikke at være afhængige af udenlandske leverandører – både ved nybyg og når vi opgraderer og servicerer den eksisterende flåde. Og bygger vi egne forsvarsskibe, bidrager det samtidig til et meget højt kompetenceniveau i den maritime industri, som skaber omsætning i mange led. Samtidig vil vi kunne løse tilsvarende opgaver i udlandet og bruge nogle af løsningerne til andre skibstyper, så der er meget at vinde med specialiseret viden på dette område.

Også på forsvarsområdet gælder det, at offentlige investeringer bør være til gavn for Danmark i bred forstand. De bør bidrage til øget grøn vækst, innovation og omsætning, styrke danske kompetencer og øge eksportindtægterne. Derfor håber vi, at den maritime del er en tydelig og prioriteret del af den kommende forsvarsindustrielle strategi. Vi er som branche klar til at løfte opgaven og bidrage til et dansk forsvar i verdensklasse.

Relateret indhold

15.04.2024Maritimedanmark.dk

Højspændt situation i Mellemøsten fortsætter

15.04.2024Maritimedanmark.dk

DFDS har kig på Kanaløerne

13.04.2024Maritimedanmark.dk

Greenpeace-aktion i protest mod den russiske skyggeflåde

13.04.2024Maritimedanmark.dk

Danske Rederier har særligt tre ønsker til det kommende EU-Parlament

12.04.2024Maritimedanmark.dk

Krisen i Det Røde Havn sender fortsat CO2-udledning og rater op

12.04.2024Maritimedanmark.dk

Ejeren af Dali vil have alle parter til at bidrage

12.04.2024Maritimedanmark.dk

Redegørelse om Iver Huitfeldt er udskudt

11.04.2024Maritimedanmark.dk

Danske Rederier “anerkender” forbud mod scrubbere

Jobmarked

Se alle

Københavns Maskinmesterskole

Maskinmesterskolen København (MSK) søger en faglærer til vores værkstedsforløb i Sisimiut, Grønland.

Vær med til at forme fremtidens maskinmestre, der er klædt på til at lede vejen inden for det maritime område og grøn omstilling, bæredygtighed og energioptimering. Vær med til at gøre en forskel – i dag og for fremtiden!

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Search & Selection

HSEQ & Sustainability Coordinator

Are you passionate about ensuring safety, preserving the environment and quality, and promoting sustainability?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn Nutec

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Horsens Kommune

Navigatør til Endelavefærgen søges snarest

Da en af vores gode medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer, søger vi en ny og frisk navigatør. Du vil efter grundig oplæring skulle fungere både som skibsfører og som styrmand.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

27.04.2024

Skive Kommune

Overfartsleder til Fursund Færgeri

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

20.04.2024

MARPRO Search & Selection

Recruitment Consultant

Are you passionate about the maritime industry? Can you talk to anyone? Can you roll with the punches? Recruitment can be unpredictable, but we need someone who can handle challenges with a smile on their face.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

H. Folmer & Co.

Indkøber

Er du indkøber med interesse og forståelse for den maritime industri? Har du teknisk erfaring og evnen til at håndtere forskelligartede opgaver i en dynamisk og uforudsigelig arbejdsmiljø? Så er denne stilling som indkøber i vores rederi måske noget for dig!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

H. Folmer & Co.

Bemandingsansvarlig

Vil du arbejde med påmønstring og afmønstring i et dansk rederi med international skibsfart? Og har du lyst til at være en del af en virksomhed med fart på og højt til loftet? Kom med på holdet hos H. Folmer & Co. og få en spændende hverdag som bemandingsansvarlig.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Svitzer

Chief Officer

Would you like to become part of a dynamic team with great working conditions?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Navi Merchants

Senior Chartering Manager

When you're part of Navi Merchants / Copenhagen Merchants, you'll experience having many opportunities to influence your own daily life, as well as your own and your team's development. Therefore, your tasks and responsibilities are sure to evolve to become unique. However, to begin with, we have a clear expectation that your main areas of responsibility will be:

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle