Ny Esvagt SOV klar til indsættelse
På trods af både langvarig corona-nedlukning og økonomiske problemer på det norske værft Havyard Shipyard, er Esvagts nybyggede SOV - Esvagt Schelde - nu klar til at gå i arbejde for Vestas i Borssele 3-4 og Northwester 2 vindparker.
Foto: Esvagt.
”Først blev Havyard Shipyard ramt af en økonomisk krise, som stoppede arbejde på værftet i flere måneder. Arbejdet på flere af de helt centrale dele af skibet måtte vente – f.eks. på dele af det det elektriske udstyr, og først efter en genforhandling med banker og værft kom arbejdet i gang igen. Heldigvis fortsatte konstruktionen af de tre skrog på værftet i Tyrkiet, Cemre Shipyard”, siger Esvagts projektchef, Gerner Eskelund.
Det holdt imidlertid til efteråret, hvor værftet tillige blev ramt af en corona-nedlukning. I alt blev ca. 20% af medarbejderne på værftet testet positive, og værftet åbnede først op igen flere uger senere, efter sundhedsmyndighederne havde indført forskellige skærpede retningslinjer for kontrol og arbejdsprocesser.
”Vi har været gode til at speede processen op de steder, hvor vi kunne, for at indhente noget af den tabte tid. Blandt andet har vi haft flere kollegaer tilknyttet værftet for at sikre forøget fokus på alle processer. Det har hjulpet, men leveringen af skibet blev dog samlet lidt forsinket”, siger Gerner Eskelund.
Hindringerne har betydet, at man nu er klar til at gå i charter et par måneder efter den oprindelige leveringstid.
De tre nybygninger til Vestas skal operere i parkerne Borssele 3-4 (NL), Northwester 2 (B), Triton Knoll (UK) og Moray East (UK), og vil i alt bidrage til at levere mere end 2.500 MW grøn energi fra 2021 og op til femten år frem .
Alle tre skibe får skrog bygget på Cemre Shipyard i Tyrkiet, hvorefter skibene færdiggøres af Havyard i Norge.
De to næste skibe skal leveres senere i 2021
Kilde: Esvagt