Nu skrottes den første Skagerak-expres
M/S Skagen blev i 1958 den første jernbanefærge til at krydse Skagerak, da hun blev indsat på ruten Hirtshals-Kristiansand og fik tilnavnet Skagerak-expressen på grund af overfartstiden på 4,5 time. Siden kom skibet verden rundt, bl.a som moderskib for miniubåde.
Men nu er det slut. M/S Skagen, der i dag hedder Pan Trader, har i de sidste mange år ligget arresteret ved en kaj på Drammen Yard i Norge, efter at ejeren ikke kunne betale værftsregningen.
Skibet blev tvangssolgt til Drammen Yard, der uden held har forsøgt at sælge det som museumsskib, så nu ender det et langt omskifteligt liv, solgt til et russisk selskab til skrot.
M/S Skagen blev bygget i Norge på Pusnes Mekaniske Verksted og det 81 meter lange skib på 1.869 brt. blev
indsat på ruten Kristiansand-Hirtshals af Kristiansand Dampskipsselskap i 1958. Den kombinerede bil- og jernbanefærge
havde plads til seks togvogne, 75 biler og 505 passagerer og kunne sejle 18 knob, hvilket var nok til at tilbagelægge turen mellem Norge og Danmark på 4,5 time. Og det var ekspres-fart dengang.
I sommersæsonen blev turen udvidet med stop i Arendal og natsejlads fra Hirtshals til Kristiansand, hvor der var kahytspladser til 113 passagerer.
I starten af 70´erne blev M/S Norge chartret ud til Stena Line, hvor hun blev indsat på ruten Korsør-Kiel, inden skibet i 1975 blev overtaget af Fred. Olsen Oceanics, omdøbt til M/S Borgholm og bygget om til dykkerskib og fungerede som moderskib for miniubåde.
Siden nåede skibet også at fungere som blandt andet forskningsfartøj ved New Foundland, inden det endte ved kajen på værftet i Drammen, taget som pant for ubetalte regninger.
Kilde: Drammens Tidende