Norske skibsredere siger nej til beaching
Det norske rederiforbund siger som det første rederiforbund i verden nej til ”beaching” af skibe. Ophugningen af skibe må ikke ske på en måde, der udsætter sundhed og miljø for fare, mener de norske rederier.
”Bangladesh, Pakistan og Indien står i dag for omkring 90 procent af verdens ophugningskapacitet for store skibe. Selvom der er betydelige forskelle mellem ophugningsstederne, er forholdene ved mange af dem helt uforenelige med de forventninger og krav, vi i andre sammenhænge stiller til sundhed, miljø og sikkerhed”, skriver Sturla Henriksen, adm. direktør for Norges Rederiforbund i en kronik, der har været trykt i Dagens Næringsliv.
Han skriver videre, at ophugning af skibe altid vil ske i kystzonen, hvor hav møder land. Men forholdene ved ophugningsstrandene i de tre førnævnte lande er under al kritik, mener han.
”Det gør et stærkt indtryk at se arbejdsforholdene ved de såkaldte ”ophugningsværfter” på mange af disse strande. Det er også et fællestræk ved ”beaching”, at skibene strandsættes på en ubeskyttet kystlinje, som oversvømmes med tidevand med det resultat, at miljøskadelige stoffer føres ud i omgivelserne. Der er ikke faste arrangementer rundt om skibene, som skal hugges op. Det gør det vanskeligt at benytte kraner og andet tungt værktøj, som der normalt vil være behov for ved forsvarlig demontering af store skibe”, skriver Sturla Henriksen.
Ophugningen udsætter arbejdernes liv og helbred for en stor risiko samtidig med, at der sker skader på det ydre miljø.
Norges Rederiforbund arbejder for en højere international standard inden for skibsophugning og arbejder for at få FN til at vedtage fælles regler. Resultatet er indtil videre blevet Hong Kong-konventionen fra 2009. Men her seks år efter er konventionen stadig ikke trådt i kraft, fordi deltagerlandene ikke har ratificeret den. Kun tre lande, heraf Norge som det ene, har ratificeret konventionen.
Det norske rederiforbund slår fast, at rederierne har ansvar for skibene fra vugge til grav og opfordrer samtidig sine medlemmer til at følge Hong Kong-konventionens bestemmelser. Rederiforbundet fraråder samtidig sine medlemmer at anvende beaching.
Kilde: rederi.no