Nordic Shipholding mindsker underskud

Nordic Shipholding fik et tab før skat på 4,6 millioner dollar for de 3 første kvartaler i 2014, mod et større tab på 6,3 millioner dollar før skat i samme periode sidste år, hvilket hovedsageligt kan henføres til lavere renteomkostninger på 2,6 millioner dollar mod 5,4 millioner sidste år.

TCE indtjeningen steg marginalt med 1,0 procent til 18,9 millioner dollar fra 18,7 millioner i de 3 første kvartaler af 2014. TCE indtjening blev positivt påvirket af flere indtjeningsdage. Det højere antal indtjeningsdage i 2014 kan primært henføres til Nordic Ruth’s lange off-hire periode i 2013,6 måneder, men modvirkes af flere dokninger i 2014. Herudover blev TCE indtjeningen negativt påvirket af det lave fragtmarked i de første 9 måneder af 2014, sammenlignet med den tilsvarende periode i 2013.

Skibenes driftsudgifter i de første 3 kvartaler steg med 3,4 procent til 13,6 millioner dollar fra 13,1 millioner, hvoraf 1,8 millioner kan henføres til engangsudgifter i forbindelse med skift af teknisk manager.

EBITDA faldt med 32,3 procent til 2,6 millioner dollar fra 3,8 millioner. Faldet skyldes engangsudgifter på 1,8 millioner dollar og højere omkostninger til rådgivere, hvoraf 0,3 millioner kan henføres til udarbejdelse af prospektet i forlængelse af restruktureringen i december 2013.

Afskrivninger udgjorde 4,6 millioner dollar mod 4,8 millioner i samme periode i 2013. Nettofinansomkostningerne faldt til 2,6 millioner dollar fra 5,4 millioner, som følge af låneomlægningen i december 2013, der gennemførtes som en del af restruktureringen, der blev afsluttet den 19. december 2013.

Som et led i restruktureringen blev samtlige skibe flyttet til separate helejede datterselskaber i Singapore i løbet af de første 5 måneder af 2014. Samtidig gennemførtes skift af teknisk manager med 3 skibe til hver af Columbia Shipmanagement og Thome Ship Management.

På trods af et skuffende 3. kvartal 2014, har stigningen i spot-markedet i oktober og november for såvel handysize som LR1 medført, at pool managers nu forventer, at TEC indtjening for 2014 kan opretholdes som oprindeligt budgetteret. Som følge heraf forventes indtjeningsforventningerne på henholdsvis 14.000 dollar per dag for handysize og 15.200 for LR1.

Bestyrelsen forventer nu en indtjening for hele 2014 som oprindeligt budgetteret, men grundet højere engangsomkostninger, fastholdes forventningerne som offentliggjort i delårsrapporten for 2. kvartal.

For 2014 forventes således en EBITDA (indtjening før renter, skat og af - og nedskrivninger) for koncernen i størrelsesordenen 5,0 — 8,0 millioner dollar. Før uforudsete hændelser, forventes et resultat før skat i størrelsesordenen minus 5,0 til minus 2,0 millioner dollar.

Koncernen forventer ikke yderligere nedskrivninger af skibenes bogførte værdier, medmindre en markant svækkelse af produkttank segmentet skulle indtræffe.

Kilde: Nordic Shipholding A/S

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

14.12.2024Maritimedanmark.dk

Arktisk skibsfart sætter ny rekord

13.12.2024Maritimedanmark.dk

Grundstødt fragtskib fri af grunden

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Brandskadet svensk fragtskib skrottes

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Hurtigfærge tilbage i drift om fem dage

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Amadeus Gold står tungt på grund

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Nye tal for beskæftigelse og produktion i Det Blå Danmark

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Sverige trækker vagtskib tilbage

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Australske søfolk imod eksport af levende dyr

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark