Nordic Shipholding mindsker underskud
Nordic Shipholding fik et tab før skat på 4,6 millioner dollar for de 3 første kvartaler i 2014, mod et større tab på 6,3 millioner dollar før skat i samme periode sidste år, hvilket hovedsageligt kan henføres til lavere renteomkostninger på 2,6 millioner dollar mod 5,4 millioner sidste år.
TCE indtjeningen steg marginalt med 1,0 procent til 18,9 millioner dollar fra 18,7 millioner i de 3 første kvartaler af 2014. TCE indtjening blev positivt påvirket af flere indtjeningsdage. Det højere antal indtjeningsdage i 2014 kan primært henføres til Nordic Ruth’s lange off-hire periode i 2013,6 måneder, men modvirkes af flere dokninger i 2014. Herudover blev TCE indtjeningen negativt påvirket af det lave fragtmarked i de første 9 måneder af 2014, sammenlignet med den tilsvarende periode i 2013.
Skibenes driftsudgifter i de første 3 kvartaler steg med 3,4 procent til 13,6 millioner dollar fra 13,1 millioner, hvoraf 1,8 millioner kan henføres til engangsudgifter i forbindelse med skift af teknisk manager.
EBITDA faldt med 32,3 procent til 2,6 millioner dollar fra 3,8 millioner. Faldet skyldes engangsudgifter på 1,8 millioner dollar og højere omkostninger til rådgivere, hvoraf 0,3 millioner kan henføres til udarbejdelse af prospektet i forlængelse af restruktureringen i december 2013.
Afskrivninger udgjorde 4,6 millioner dollar mod 4,8 millioner i samme periode i 2013. Nettofinansomkostningerne faldt til 2,6 millioner dollar fra 5,4 millioner, som følge af låneomlægningen i december 2013, der gennemførtes som en del af restruktureringen, der blev afsluttet den 19. december 2013.
Som et led i restruktureringen blev samtlige skibe flyttet til separate helejede datterselskaber i Singapore i løbet af de første 5 måneder af 2014. Samtidig gennemførtes skift af teknisk manager med 3 skibe til hver af Columbia Shipmanagement og Thome Ship Management.
På trods af et skuffende 3. kvartal 2014, har stigningen i spot-markedet i oktober og november for såvel handysize som LR1 medført, at pool managers nu forventer, at TEC indtjening for 2014 kan opretholdes som oprindeligt budgetteret. Som følge heraf forventes indtjeningsforventningerne på henholdsvis 14.000 dollar per dag for handysize og 15.200 for LR1.
Bestyrelsen forventer nu en indtjening for hele 2014 som oprindeligt budgetteret, men grundet højere engangsomkostninger, fastholdes forventningerne som offentliggjort i delårsrapporten for 2. kvartal.
For 2014 forventes således en EBITDA (indtjening før renter, skat og af - og nedskrivninger) for koncernen i størrelsesordenen 5,0 — 8,0 millioner dollar. Før uforudsete hændelser, forventes et resultat før skat i størrelsesordenen minus 5,0 til minus 2,0 millioner dollar.
Koncernen forventer ikke yderligere nedskrivninger af skibenes bogførte værdier, medmindre en markant svækkelse af produkttank segmentet skulle indtræffe.
Kilde: Nordic Shipholding A/S