NGO anklager rederier for “fake news”
NGO´en Shipbreaking Platform anklager rederierne for “fake news”, når de siger, at der ikke er kapacitet nok på listen over EU-godkendte skrot-værfter. Presset på kapaciteten er blev øget, efter at Kina har sagt nej til at modtage skibe fra EU-lande.
Kina´s beslutning om at sige nej til at importere skibe til skrotning har ført til et øget pres på EU fra rederierne for at lade værfter, der skrotter skibe på strande, kommer med på hvid-listen, inden den træder i kraft 1. januar.
Men der er rigelig kapacitet på de EU-godkendte værfter til at skrotte EU-flagede skibe, mener Shipbreaking Platform. Ifølge NGO´en har de 21 værfter på den nuværende liste kapacitet nok til at håndtere mindst 1 mio. LDT - light displacement ton. Og i 2017 blev mindre end 500.000 LDT registreret under et EU flag sendt til skrot. Heraf blev ca. 246.000 LDT skrottet på strande i Sydasien, skriver Shipbreaking Platform.
De peger også på, at mindst 10 af de godkendte værfter også kan håndtere større skibe og opfordrer på den baggrund EU til at “afvise skræmmekampagnen fra skibsbrancen og EU Kommissionen bør ikke bøje sig for de “fake news”, der bliver spredt af skibsrederne,” skriver organisationen i et nyhedsbrev.
A.P. Møller - Maersk har opfordret andre rederier til sammen med dem at presse Alang området i Indien til at hæve miljø, sikkerhed og de sociale standarder. Rederiet skriver i sin bæredygtighedsrapport for 2017, at forholdene allerede er forbedrede.
“Efter 20 måneder præsterer tre værfter i Alang, Indien, på samme niveau eller bedre en værfter i Kina og Tyrkiet, der plejede at være de eneste muligheder for en økonomisk bæredygtig og ansvarlig genanvendelse af skibe. Døren til at ændre en ellers fastlåst situation er blevet åbnet og nu skal accelererer denne udvikling,” siger A.P. Møller - Maersk topchef Søren Skou i Bæredygtighedsrapporten fra 2017.
Kilde: Shipbreaking Platform