NGO: 76 pct. endte på strand-værfterne
De stærkt kritiserede ophugningsværfter på strandene i Sydasien tager sig fortsat af langt de fleste udtjente skibe, viser en oversigt over ophugningen i 1. kvartal fra NGO Shipbreaking Platform. Og det er et europæisk land, der har sendt fleste skibe afsted, men under bekvemmelighedsflag.
Ud af de 204 skibe, der blev sendt til ophugning i 1. kvartal i år, endte 155 af dem på strandværfterne i Pakistan, Bangladesh og Indien. Og det var græske redere, der sendte flest skibe afsted, efterfulgt af ejere fra Japan, Forenede Arabiske Emirater og Sydkorea.
Og næsten en tredjedel af skibene, der blev solgt til værfterne, som ikke bekymrer sig særligt om miljø eller arbejdsforhold,
skiftede lige register til Comoro, Gabon, Palau eller St. Kitts og Nevi ofte blot få uger før, de blev sejlet op på strandene.
Det er flag, der sjældent benyttes, når skibene er i almindelig drift, men har særlige billige “sidste rejse” tilbud på registrering og benyttes af de mellemmænd, der sender skibene videre til de udskældte strandværfter, oplyser NGO Shipbreaking Platform.
I løbet af 1. kvartal blev mindst tre arbejdere kvæstet ved arbejdsskader og seks døde i ulykker på værfterne i Bangladesh, Pakistan og Indien.
Kun 23 af skibene blev solgt til grøn ophugning og genanvendelse i EU-lande, mens 24 endte på værfter i Tyrkiet og to på kinesiske værfter.
Kilde: NGO Shipbreaking Platform