Nedsat arbejdstid på Flensborg Værft
Den stærkt forsinkede LNG Ro-Pax færge Honfleur er en tikkende bombe under det i forvejen svækkede Flensborg Skibsværfts økonomi, og ledelsen sætter nu alle kræfter ind på at få færdiggjort den franske færge, der skulle have været afleveret og klar til drift i juni sidste år.
Som en konsekvens af fokuseringen på Honfleurs færdiggørelse, udskyder værftet nu den næste nybygning.
”For at sikre optimale fremskridt på færdiggørelsen af Honfleur, har det været nødvendigt at udskyde produktionsstart på nybygning 781”, hedder det i en meddelelse fra værftet.
”Dette medfører en delvis og midlertidig underbeskæftigelse i en del af produktionen”, hedder det videre.
I praksis betyder det, at der indføres nedsat arbejdstid for en del af værftets medarbejdere, der enten skal afspadsere overarbejde eller løse andre midlertidige opgaver. Beslutningen om at indføre nedsat arbejdstid er indberettet til de tyske myndigheder.
Den udsatte produktionsstart rammer den ottende nybygning i en serie af RoRo’er kontraheret af værftets tidligere hovedaktionær, norske Siem Group.
Flensborg Værft kom sidste år i alvorlige økonomiske vanskeligheder på grund af den ligeledes stærkt forsinkede færge W.B. Yeats, der var kontraheret af irske Irish Continental Group.
Store dagbøder lænsede værftet for likviditet, og det var meget tæt på at lukke inden den tyske finansmand Lars Windhorst i februar overtog 76 procent af ejerskabet og skød 30 millioner euro i værftet.
Værftet er den største arbejdsplads i Flensborg.
Redaktionen