Mystik om kollideret produkttankskib
Produkttankskibet Zephyr I, der onsdag kolliderede med et Maersk-chartret containerskib i Malacca Strædet mellem Malaysia og Indonesien, mistænkes ifølge Lloyds List for at sejle med russisk olie - og for at forsøge at skjule sin rejserute, ligesom ejerskabet er ukendt.
Produkttankskibets AIS-data afslørede ikke destinationen, som dog angiveligt var Yantai i Kina, oplyser de malaysiske myndigheder.
Det 106.000 dwt. store Panama-flagede skib var lastet med bitumen, der kan være hentet i Rusland. Ifølge Signal Ocean blev skibet i hvertfald lastet med olie i Rusland i juli og var på vej i det Indiske Ocean på en rejse, der inkluderede et anløb i Colombo på Sri Lanka og en ship-to-ship overførsel tidligere i denne måned.
Hvem der ejer skibet er ikke muligt at fastslå, skriver TradeWinds. Skibet har skiftet ejer to gange i år. Skibet sejlede som Alfa Italia, da dets daværende ejer, Lundqvist Rederierne solgte det til det tyrkiske selskab Monumont Shipping, der registrerede det under Palau-flag Skibet blev omdøbt til Zhen I og angiveligt solgt med fortjeneste tidligere i denne måned, men uvist til hvem.
Det var formentlig en teknisk fejl, der var årsagen til, at det 106.000 dwt store Panama-flagede tankskib pludselig ændrede kurs og kolliderede med det Maersk-chartrede containerskib, GSL Grania (7.455 teu) med store skader på begge skibe til følge.
Ingen af de i alt 45 besætningsmedlemmer på de to skibe kom noget til, ligesom der ikke er rapporteret om udslip eller tabte containere.
Containerskibet sejlede på en rute fra Savannah i USA til Tanjung Pelepas i Malaysia.
Maersk oplyser, at containerskibet vil fortsætte til havnen for nærmere undersøgelser, når det bliver frigivet af myndighederne.
Kilde: TradeWinds.