MSC tæt på mia-ordre på fem nye giganter
Verdens næststørste containerrederi, MSC, er angiveligt tæt på at sætte fem eller seks gigantiske containerskibe på hver 23.000 teu i ordre på et kinesisk værft, skriver TradeWinds. Dermed kommer rederiet snublende tæt på at overhale Maersk som verdens største containerrederi.
Mediterranean Shipping Company, der inden længe får den tidligere COO i Maersk, Søren Toft
som topchef, har allerede fem 23.000 teu store containerskibe i ordre på DSME-værftet i Sydkorea til en samlet pris på godt 750 mio. dollar.
Nu er rederiet så ifølge TradeWinds tæt på at bestille fem eller seks nye giganter på 23.000 teu hver i et samarbejde med kinesiske långivere.
“Et kinesisk leasingselskab vil formentlig bestille de 23.000 teu store nybygninger og langtidschartre dem ud til MSC,” siger en kilde til værftsindustrien til TradeWinds.
Den pågældende estimerer, at prisen for de scrubber-udstyrede skibe vil ligge på mellem 145 mio. og 148 mio. dollar pr. styk.
Når MSC næste år tager levering af de fem nybygninger fra DSME, vil rederiets samlede kapacitet ifølge Alphaliners Top 100 nå op på 3.939.452 teu. Fem skibe yderligere i samme størrelse vil bringe den samlede kapacitet op på 4.054.452 teu eller blot godt 80.000 teu fra Maersk´s kapacitet på 4.137.464 teu.
Hvis da ikke Maersk, der samarbejder med MSC i 2M alliancen, beslutter at bestille nye skibe. Men det er der absolut intet, der tyder på. A.P. Møller - Maersk´s topchef, Søren Skou, har øjnene stift rettet mod selskabets indtjening og strategien om at udvide logistik forretningen på land.
Den udvikling går foreløbig meget godt, bedømt på både det seneste halvårsregnskab og fordoblingen af aktiekursen siden marts.