MOL vil chartre 18.000 TEU-skibe
Japanske Mitsui OSK Lines bekræfter at være langt fremme i forhandlingerne om chartring af containerskibe på 18.000 TEU eller mere fra Seaspan. Det er et led i G6-alliancens bestræbelser på at reducere enhedsomkostningerne for bedre at kunne konkurrere med andre alliancer.
G6 er nemlig den alliance, der har den mindste gennemsnitlige skibsstørrelse sammenlignet med andre alliancer. G6-alliancens gennemsnitlige skibsstørrelse er kun på 8.200 TEU, og dermed er rederialliancen et stykke bag efter konkurrenterne. Derfor har flere af G6-medlemmerne forhandlet om større containerskibe.
Seaspan’s adm. direktør Gerry Wang har fortalt, at Seaspan er tæt på at bestille skibe mellem 18.000 og 20.000 TEU. Seaspan bestiller kun nye skibe, når der foreligger en fast charteraftale, og virksomheden har allerede et tæt samarbejde med MOL.
Masahiro Tanabe, adm. direktør for MOL, har udtalt, at de større skibe skal have til formål at beskytte G6-alliancens markedsandel, da andre alliancer allerede har et stort antal skibe på 18.000 TEU. 2M-alliancen vil således ved udgangen af 2017 operere 34 skibe på 18.000 til 19.200 TEU, og Ocean Three vil desuden ved udgangen af 2016 have en flåde på 20 skibe mellem 16.000 og 19.000 TEU.
Ifølge Masahiro Tanabe vil MOL dog ikke selv investere i de store skibe, men vil udelukkende benytte sig af charteraftaler.
”Vi prøver at ændre den finansielle byrde. Og mere vigtigt så kan vi mere frit skaffe os af med eller anskaffe os skibe i stedet for at være nødt til at udnytte dem i deres fulde levetid på 25-30 år”, siger han.
Kilde: Lloyd’s Loading List