Milliard-dyr kamp om krydstogts-tronen
Verdens største krydstogtsrederier kaster milliard-investeringer ind i kampen om at have den bedste flåde - og dermed sætte sig på tronen i det maritime segment, der i øjeblikket går bedst.
Seneste skud på stammen i kampen om krydstogtsgæsternes gunst er Norwegian Bliss, der har kostet omkring 6,2 mia. kr. at bygge. Det skal bringe rederiet i front i kampen om de 27 mio. turister, der forventes at tage på krydstogt i år.
Ifølge Cruise Line International Association valgte mere end 25 mio. turister at tage på krydstogt i 2017, hvilket var med til at give rederierne rekordresultater i fjor.
Og rederierne gør hvad de kan for at bygge stadig mere imponerende skibe, udstyret med forlystelser af nærmest enhver art. Vandrutsjebaner får kan ikke længere imponere. Der skal mere til.
Som f.eks. en gocart-bane på toppen af Norwegian Bliss. Dét er ikke set før.
Og for at skabe plads til de krydstogtshungrende turister bygges der ikke blot større skibe, der bygges også mange flere. Således er lige nu mere end 80 skibe under udvikling og 27 af dem forventes på søen i år.
De klart største spillere i industrien er Carnival, Royal Caribbean og Norwegian, der samme kontrollerer op mod 80 pct. af markedet. Et marked, der på verdensplan blev opgjort til 126 mia. dollar i 2016 af Cruise Lines International Association og som beskæftigede godt 1 mio. mennesker.
This $1 billion cruise ship with a race track hopes to dethrone Carnival and Royal Caribbean from CNBC.
Kilde: CNBC & Cruise Lines International Association