Metal Maritime opretter ny Kaptajnsgruppe
Fem sejlende kaptajner fra handelsflåden opretter nu en ny Kaptajnsgruppe i Metal Maritime. Det sker ud fra et ønske om søge øget indflydelse på ansættelsesforholdene. Skibsførere er som de eneste i medlemsrederierne under Danske Rederier ansat på individuelle kontrakter.
”Vi har behov for et fælles fundament og et talerør, der kan varetage vores udfordringer og interesser som skibsførere i den danske handelsflåde. Det gælder både overfor arbejdsgivere og overfor omverdenen”, siger nyvalgte formand for Kaptajnsgruppen i Metal Maritime, Thomas Sletting Hvilborg, der sejler som kaptajn i Maersk.
Kaptajnerne adskiller sig fra Metal Maritimes øvrige medlemsgrupper ved ikke at være omfattet af overenskomster.
”Vi er på individuelle kontrakter, men i selve jobbet og med det ansvar, der følger med, har vi som gruppe en række udfordringer, der er fælles. Dem ønsker vi at få størst mulig indflydelse på og hjælp til at løse. Det opnår vi kun ved at organisere os i en samlet gruppe”, siger Thomas Sletting Hvilborg.
”Ved at etablere os som en gruppe i Metal Maritime, bakker vi samtidig op om navigatørerne ved at være i den organisation, der har størst og stærkest indflydelse på navigatørernes ansættelsesforhold gennem forhandlinger, overenskomster og politisk indflydelse”.
Initiativtagerne bag Kaptajnsgruppen i Metal Maritime er kaptajner fra hhv. passager- og containerskibsfart. Foruden Thomas Sletting Hvilborg består initiativgruppen af næstformand Karsten Sittrup, DFDS, Dan Damgaard, Fjord Line, samt Flemming Langballe og Jens Knudsen, der begge er fra DFDS.
Initiativgruppen varetager i den begyndende fase ledelsen af Kaptajnsgruppen, der organisatorisk er en del af Metal Maritime. Gruppens formand har således plads i Metal Maritimes bestyrelse.
”Vi har afsøgt forskellige muligheder – bl.a. at etablere os som en selvstændig forening under CO-Søfart. Administrativt og økonomisk ville det imidlertid være en meget stor opgave. Som gruppe med egen ledelse under Metal Maritime får vi alle fordelene uden selv at hænge på tunge administrative opgaver og vi kan derfor koncentrere energien om det, der er væsentligt som f.eks. at fokusere på bedre ansættelsesvilkår for skibsførerne i den danske handelsflåde,” siger Thomas Sletting Hvilborg.
Især vejede et enkelt element tungt i initiativgruppens afgørende overvejelser.
”Som gruppe i Metal Maritime er vi organiseret samme sted som øvrige søfarende - både menige og officerer og herunder navigatører. Det maritime fællesskab har vi prioriteret højt, og det har haft en helt afgørende betydning for vores beslutning,” siger Thomas Sletting Hvilborg.
”Det er ydermere et stort plus, at Metal Maritime har et tæt samarbejde med Maskinmestrenes Forening. Den del har også vægtet højt. Vi er som søfarende så lille en gruppe, at vi står stærkest ved at arbejde sammen”.
I Metal Maritime byder formand Ole Philipsen kaptajnernes tiltag velkommen.
”Det har været en både god, positiv og konstruktiv proces siden kaptajnernes første henvendelser med ønsker om en tydeligere og mere synlig organisering. Etableringen af Kaptajnsgruppen er for det første et markant tiltag for de af vore medlemmer, der sejler som kaptajner. For det andet kommer tiltaget alle 3.200 aktive medlemmer til gode ved at Metal Maritimes tyngde og indflydelse bliver bredere”, siger Ole Philipsen.
”Jeg ser frem til et udbytterigt og udviklende samarbejde med Kaptajnsgruppens medlemmer og ledelse.”
Kilde:
Metal Maritime