Meget af Helge Ingstad er bygget i Norge
Agterskibet, hvor havarikommissionen mener at have afdækket mangler ved fregattens vandtætte integritet, består af moduler fra Mjellem & Karlsen i Bergen. Værftet gik konkurs under arbejdet med fregatterne og blev overtaget af Magnus Stangelands Bergen Group.
23. juni 2000 indgik Forsvarsministeriet aftale med det spanske skibsværft Bazan, som senere fik navnet Izar og nu hedder Navantia, om bygningen af fem nye fregatter. Prisen var dengang på 13,5 milliarder norske kroner.
Samtidig blev det indgået en genkøbsaftale med det spanske værft, hvor det forpligtede sig til at købe varer og tjenester fra Norge til en værdi af 10,6 milliarder kroner. Ifølge Forsvarsministeriet forslag til statsbudgettet i 2015-2016, hvor de gennemgik fregatprojektet, førte denne aftale til at 250 norske virksomheder fik opgaver.
Men den mest omfangsrigedel af aftalen omhandlede de sidste to fregatter, KNM Helge Ingstad og KNM Thor Heyerdahl, skulle samles i Norge. ”Dette ble ikke opfyldt, men værftsindustrien fik i stedet ansvar for at bygge flere moduler til fartøjerne”, står det i forslaget til statsbudgettett.
De to norske værfter som fik kontrakt på at bygge moduler til fregatterne, var Mjellem & Karlsen i Bergen og Kleven Maritime i Florø og Førde. Sidstnævnte lavede modulerne til forskibene. Mjellem & Karlsens opgave var at fremstille og udruste seks sektioner til hver fregat helt fra bunden, så de senere kunne afskibes til det spanske værft.
Redaktionen