Maritime fagforeninger udveksler bredsider
Der skydes i øjeblikket med skrapt mellem de to maritime fagforeninger CO-Søfart og Lederne Søfart, der beskylder hinanden for løgn og illoyalitet. Bag den dramatiske kamp ligger et opgør om, hvem der fremover skal organisere de danske navigatører.
Den 27. oktober offentliggjorde Danske Rederier, at rederne fra årsskiftet fusionerer arbejdsgiverforeningerne DRO I og DRO II til en ny samlet arbejdsgiverforening - Danske Rederier Arbejdsgiver.
”Den eneste ændring er, at overenskomsten for navigatører, der i DRO II er indgået med Lederne Søfart erstattes af en eksisterende og tilsvarende overenskomst indgået i DRO I med Metal Maritime som overenskomstpart”, hed det i meddelelsen.
Lederne Søfart tog kraftigt afstand fra beslutningen om at vrage fagforeningen som overenskomstpart. I en pressemeddelelse hed det, at Danske Rederiers beslutning er ”et urealistisk og udemokratisk ønske, da Lederne Søfart har organiseret de navigatører, der sejler i Danmark, uafbrudt i over 100 år, og dem der sejler internationalt næsten lige så længe. Lederne Søfart mener ikke, Danske Rederier egenhændigt kan bestemme, hvilken fagforening de vil indgå overenskomstaftale med”.
Få dage senere, rettede Lederne Søfart kanonerne imod CO-Søfart, i et personangreb på fagforbundets formand Ole Philipsen, der beskyldtes for illoyalitet, fordi han på et møde i DIS-kontaktudvalget havde omtalt en planlagt Svitzer-strejke.
”De handlingsmønstre viser med al tydelighed, at ledelsen i CO-Søfart/Metal Maritime ikke bør være eneste overenskomstpartner med Danske Rederier, da de ikke står på lønmodtagerens side, men er villige til at bruge fortrolig viden fra deres internationale arbejde til at indynde sig hos dem der burde være modparten i en forhandling”, hed det i en pressemeddelelse fra Lederne Søfart den 2. november.
Mandag tager CO-Søfart formand Ole Philipsen kraftigt til genmæle overfor Lederne Søfarts beskyldninger:
”Så meget plat, løgn og faktuelle fejl samlet i én og samme pressemeddelelse markerer et nyt lavpunkt for Lederne Søfart ved formand Jens Marquard Sørensen. Formålet med hans tilsviningskampagne af mig afsløres jo i pressemeddelelsens afslutning. Hele svineriet er Lederne Søfarts argument for, at de fortsat skal være overenskomstpart i Danske Rederier, siger Ole Philipsen til Shippingwatch.
”Jeg beskyldes i pressemeddelelsen for at have været illoyal overfor søfarende og have lækket fortrolige oplysninger om ITF overfor Maersk for at ”indynde” mig hos modparten Det er den værste gang jammer, jeg længe har hørt. For det første var problemerne mellem ITF og Svitzer velkendte og bredt omtalte på både ITF-hjemmesider og australske nyheder. For det andet så agerede Maersks repræsentant på mødet netop uinteresseret, da det alt sammen for ham var velkendt stof”, siger Ole Philipsen til Shippingwatch.
Redaktionen