Clarksons: Skibsfartens grønne omstilling fortsætter trods geopolitiske rystelser

Ved Nor-Shipping 2025 præsenterede Clarksons Research de nyeste tal og tendenser for den globale maritime sektor – med fokus på vækst, grøn omstilling og infrastrukturudfordringer. Ifølge Steve Gordon, Global Head of Research hos Clarksons, står shippingbranchen midt i et afgørende teknologisk og miljømæssigt paradigmeskifte.

Foto: 123RF

Nor-Shipping fejrer i år sit 60 års jubilæum og Clarksons Research benytter lejligheden til at sætte tal på den voldsomme udvikling i verdenshandlen til søs i perioden

I 2025 forventes verdenshandlen til søs at nå 12,6 milliarder tons gods, båret af en global flåde på 2,5 milliarder dwt – en markant vækst fra 1,8 milliarder tons og 250 mio. dwt i 1965.

Og som bekendt har skibsbygningsindustrien i perioden rykket mod øst. Således sad de europæiske værfter i 1965 på omkring 46 pct. af markedet, mens Japan tegnede sig for ca. 44 pct. USA sneg sig ind med en markedsandel på 2 pct.

I dag er billedet mildest talt et andet. USA er i princippet helt væk med estimeret 0,1 pct. til præsident Trumps store fortrydelse, mens europæiske værfter blot sidder på 4 pct. Kina topper med 53 pct. fulgt af Sydkorea med 27 pct, og 14 pct. til japanske værfter.

Ifølge Clarksons Research ventes skibsbygningsproduktionen at stige med 4 pct. i år og nå 74,1 mio. bruttotons, drevet især af netop Kina, Sydkorea og Japan.

Men samtidig viser tallene, at verdensflåden ældes. Den gennemsnitlige alder er nu 13,2 år (GT-vægtet), og omkring en tredjedel af tonnagen vurderes til D eller E i IMO’s CII-rating, hvilket understreger behovet for flådefornyelse og energieffektivisering.

Grønne brændstoffer og nybygninger

Trods faldende nybygningsaktivitet i årets første fem måneder (et fald på ca. 50 pct. i forhold til 2024), står ordrebeholdningen stadig stærkt med 164,4 mio. CGT og en værdi på 511,6 mia. dollar. Særligt gastankskibe, containerskibe og biltransportskibe dominerer ordrebøgerne – og nu også krydstogtskibe.

“Og på trods af det nuværende markedfokus på geopolitiske usikkerheder og forstyrrelser i verdenshandlen, forbliver skibsfartens grønne omstilling en afgørende underliggende tendens, med fortsat implementering af emissionsregulering, investeringer i grøn teknologi og et stort behov for flådefornyelse som følge af en aldrende skibsflåde,” fremgår det af Steve Gordons oversigt:

  • 52 pct. af den samlede tonnage i ordrebogen er nu forberedt til alternative brændstoffer (29 pct. målt i antal skibe).
  • 1.397 skibe i drift / 1.020 på ordre er LNG-dual fuel-kapable.
  • 63 skibe i drift / 334 på ordre er methanol-kapable.
  • 4 skibe i drift / 45 på ordre er ammonia-kapable.
  • 697 skibe i drift / 503 på ordre er batteri-hybrid.

Clarksons estimerer, at 8 % af verdensflådens kapacitet i dag er sejler på alternative brændstoffer og denne andel ventes at stige til 20 pct. i 2030.

Men trods indsatsen går skibsfartens global udledning af CO2 den forkerte vej og infrastrukturen på land halter også efter. 275 havne tilbyder LNG-bunkring og 297 havne tilbyder landstrøm, men kun 40 havne er klar eller planlægger metanol-bunkring.

Clarksons anslår, at skibsfartens globale CO₂e-udledning steg med ca. 4 pct.  i 2024 – til over 1 milliard ton. Det svarer nu til over 2 pct. af de globale drivhusgasudledninger målt på  WTW-basis - altså hele processen fra produktion til forbrug.

Stigningen skyldes bl.a. længere sejltider, hurtigere fart og omdirigering på grund af krisen omkring Rødehavet samt en stigning i verdenshandlen, som opvejer den stigende andel af skibe der benytter alternative brændstoffer, “eco”-motorer og energibesparende teknologier.

Den grønne omstilling af skibsfarten er således i fuld gang, men de tørre tal viser, at en markant reduktion af CO2-udledningen har meget lange udsigter.

-emte

Lotek A/S

Sponseret

Sikrer tryghed på havet

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

18.12.2025Maritimedanmark.dk

Formandsskifte baner vej for Hafnia-opkøb i Torm

18.12.2025Maritimedanmark.dk

Forsvarsministeren afviser at bygge fregatter i Danmark

18.12.2025Maritimedanmark.dk

DFDS forlænger samarbejde på Zeebrugge–Gøteborg

17.12.2025Maritimedanmark.dk

Trump vil kvæle venezuelansk olieeksport med blokade

17.12.2025Maritimedanmark.dk

TORM udnævner ny bestyrelsesformand

17.12.2025Maritimedanmark.dk

Slutrapport: Ingen grund til ny Estonia-undersøgelse

17.12.2025Maritimedanmark.dk

Esvagt udvider sin SOV-flåde med to skibe

16.12.2025Maritimedanmark.dk

Antallet af bestilte containerskibe sætter rekord i 2025

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course