Clarksons: Skibsfartens grønne omstilling fortsætter trods geopolitiske rystelser
Ved Nor-Shipping 2025 præsenterede Clarksons Research de nyeste tal og tendenser for den globale maritime sektor – med fokus på vækst, grøn omstilling og infrastrukturudfordringer. Ifølge Steve Gordon, Global Head of Research hos Clarksons, står shippingbranchen midt i et afgørende teknologisk og miljømæssigt paradigmeskifte.
Foto: 123RF
Nor-Shipping fejrer i år sit 60 års jubilæum og Clarksons Research benytter lejligheden til at sætte tal på den voldsomme udvikling i verdenshandlen til søs i perioden
I 2025 forventes verdenshandlen til søs at nå 12,6 milliarder tons gods, båret af en global flåde på 2,5 milliarder dwt – en markant vækst fra 1,8 milliarder tons og 250 mio. dwt i 1965.
Og som bekendt har skibsbygningsindustrien i perioden rykket mod øst. Således sad de europæiske værfter i 1965 på omkring 46 pct. af markedet, mens Japan tegnede sig for ca. 44 pct. USA sneg sig ind med en markedsandel på 2 pct.
I dag er billedet mildest talt et andet. USA er i princippet helt væk med estimeret 0,1 pct. til præsident Trumps store fortrydelse, mens europæiske værfter blot sidder på 4 pct. Kina topper med 53 pct. fulgt af Sydkorea med 27 pct, og 14 pct. til japanske værfter.
Ifølge Clarksons Research ventes skibsbygningsproduktionen at stige med 4 pct. i år og nå 74,1 mio. bruttotons, drevet især af netop Kina, Sydkorea og Japan.
Men samtidig viser tallene, at verdensflåden ældes. Den gennemsnitlige alder er nu 13,2 år (GT-vægtet), og omkring en tredjedel af tonnagen vurderes til D eller E i IMO’s CII-rating, hvilket understreger behovet for flådefornyelse og energieffektivisering.
Grønne brændstoffer og nybygninger
Trods faldende nybygningsaktivitet i årets første fem måneder (et fald på ca. 50 pct. i forhold til 2024), står ordrebeholdningen stadig stærkt med 164,4 mio. CGT og en værdi på 511,6 mia. dollar. Særligt gastankskibe, containerskibe og biltransportskibe dominerer ordrebøgerne – og nu også krydstogtskibe.
“Og på trods af det nuværende markedfokus på geopolitiske usikkerheder og forstyrrelser i verdenshandlen, forbliver skibsfartens grønne omstilling en afgørende underliggende tendens, med fortsat implementering af emissionsregulering, investeringer i grøn teknologi og et stort behov for flådefornyelse som følge af en aldrende skibsflåde,” fremgår det af Steve Gordons oversigt:
- 52 pct. af den samlede tonnage i ordrebogen er nu forberedt til alternative brændstoffer (29 pct. målt i antal skibe).
- 1.397 skibe i drift / 1.020 på ordre er LNG-dual fuel-kapable.
- 63 skibe i drift / 334 på ordre er methanol-kapable.
- 4 skibe i drift / 45 på ordre er ammonia-kapable.
- 697 skibe i drift / 503 på ordre er batteri-hybrid.
Clarksons estimerer, at 8 % af verdensflådens kapacitet i dag er sejler på alternative brændstoffer og denne andel ventes at stige til 20 pct. i 2030.
Men trods indsatsen går skibsfartens global udledning af CO2 den forkerte vej og infrastrukturen på land halter også efter. 275 havne tilbyder LNG-bunkring og 297 havne tilbyder landstrøm, men kun 40 havne er klar eller planlægger metanol-bunkring.
Clarksons anslår, at skibsfartens globale CO₂e-udledning steg med ca. 4 pct. i 2024 – til over 1 milliard ton. Det svarer nu til over 2 pct. af de globale drivhusgasudledninger målt på WTW-basis - altså hele processen fra produktion til forbrug.
Stigningen skyldes bl.a. længere sejltider, hurtigere fart og omdirigering på grund af krisen omkring Rødehavet samt en stigning i verdenshandlen, som opvejer den stigende andel af skibe der benytter alternative brændstoffer, “eco”-motorer og energibesparende teknologier.
Den grønne omstilling af skibsfarten er således i fuld gang, men de tørre tal viser, at en markant reduktion af CO2-udledningen har meget lange udsigter.
-emte