Den kolde kæde: Branchefolk vil sænke temperaturen med 3 grader

Forskere og branchefolk argumenterer for, at en sænkning af temperaturen med tre grader fra minus 18 til minus 15 grader kan spare verden for enorme mængder energi og GHG-udledninger uden at gå på kompromis med sikkerhed og kvalitet af de frosne produkter. Bevægelsen ’Move to -15°C’ ser ud til at vinde tilslutning på tværs af industrien.

”Men det har vist sig at en temperatur på mindre end minus 18 grader er mere end rigeligt for mange fødevarer. Faktisk viser det sig, at minus 12 grader er langt de fleste tilfælde er tilstrækkeligt”, fortæller professor Toby Peters. Foto: 123rf.com.

Temperaturfølsomme varer er sårbare produkttyper. Livsvigtig medicin, letfordærvelige fødevarer og skrøbelige planter kræver omhyggelig håndtering for at nå frem til slutkunden i perfekt stand. Men den kolde forsyningskæde kan ikke altid leve op til opgaven. Ifølge IIR (2021-tal) bliver 12 procent af al verdens mad spildt, fordi den temperaturstyrede logistik svigter. 

Frysning er en fantastisk teknologi til at forlænge levetiden af fødevarer og andre temperaturfølsomme produkter. Forskning viser, at frosne fødevarer resulterer i 47 procent lavere madspild i husholdninger i forhold til friske fødevarer. Men det koster naturligvis også energi og CO2-udledninger at holde fødevareprodukter kolde, masser af energi. Den aktuelle gældende temperaturstandard for de fleste frosne produkter er minus 18 grader, og det er den standard som alverdens frysehuse og temperaturstyrede transporter med containerskib, tog eller lastbil overholder. Det er en standard, som blev indført i midten af 1900-tallet, og det er en standard, der tilbyder en god sikkerhedsmargin, ’better safe than sorry’, kan man vel sige.

Minus 12 grader er tilstrækkeligt

”Men det har vist sig at en temperatur på mindre end minus 18 grader er mere end rigeligt for mange fødevarer. Faktisk viser det sig, at minus 12 grader er langt de fleste tilfælde er tilstrækkeligt”, skriver professor Toby Peters fra Centre for Sustainable Cooling, University of Birmingham and Herriot-Watt University.

Det gør han i forordet til forskningsrapporten ”Three Degrees of Change – Frozen Food in a Resilient and Sustainable Food System” fra november 2023. Han fortsætter:

”For hver grad, vi reducerer temperaturen med i den kolde logistikkæde, sparer vi 2-3 procent energi. Vi står derfor over for et vigtigt spørgsmål, som vi har pligt til at undersøge grundigt: Er minus 18 grader relevant i vores moderne fødevaresystem, og er det sådan, at vi ved at fastholde standarden på minus 18 grader fastholder et unødvendigt højt energiforbrug og udledning af klimaskadelige gasser (GHG)?”

Markedet for kølelogistik udgør ifølge Precedence Research i 2025 436,30 milliarder US dollars, og analysehuset forventer en vækstrate på 13,46 procent frem til 2034. Så det er et gigantisk marked og gigantiske mængder af energi samt CO2-udledning, der her er tale om.

Branchefolk ønsker forandring

Et stigende antal branchefolk mener, at en standardindstilling på -15°C ville være mere passende for visse fødevarer, og at der med fordel kunne indføres et krav om ikke at "overfryse" - uden nogen betydelige negative konsekvenser for fødevaresikkerhed eller kvalitet. Ændringen i denne temperatur kunne være værdifuld i forbindelse med at reducere stigningen i energiefterspørgslen og drivhusgasemissioner fra sektoren. Det ville også give en betydelig kommerciel fordel for kølekædeoperatører gennem reducerede energiomkostninger.

”Når man overvejer fremtidens fødevaresystem og udvikler dets infrastruktur- og teknologistrategier i lavindkomst- men fødevaresystemkritiske regioner i verden, såsom Subsahara-Afrika, er der et reelt behov for at foretage en grundig gennemgang af standardindstillingsstandarden for nedfrysning af frosne fødevarer. Ikke kun ved at beregne energieffektivitetsgevinsterne, men også ved fuldt ud at forstå konsekvenserne for fødevaresikkerhed og kvalitet samt risici og virkninger på hele fødevaresystemet og interessenter”, skriver Toby Peters.

Da fødevareforsyningskæder er globale, fra kilde til forbruger og involverer mange interessenter, skal dette arbejde udføres som en samarbejdsaktivitet. Og det er præcis den opgave, som bevægelsen ’Move to -15°C’ har påtaget sig.

Bevægelsen er dedikeret til at reducere kulstofemissioner i forsyningskæden for frosne fødevarer. Den blev stiftet i 2023 og har i sin korte levetid budt en række højtprofilerede virksomheder velkommen til sin medlemsbase. Nye medlemmer omfatter den britiske supermarkedskæde Iceland, som driver over 900 butikker, Emirates, verdens største internationale flyselskab, og Emergent Cold LatAm, en hurtigt voksende operatør af kølelagerfaciliteter i flere latinamerikanske markeder.

Klimahandling kræver samarbejde

I erkendelse af, at en ændring i temperaturstandarder fra -18°C til -15°C kræver dyb samarbejde på tværs af både industri og akademi, har ’Move to -15°C’ også for nylig sikret støtte fra vigtige britiske brancheorganisationer som British Frozen Food Federation og Cold Chain Federation samt den hollandske institution Wageningen University.

Medlemskabet er vokset fra 11 virksomheder til mere end 30 siden koalitionens lancering ved COP28.

Koalitionen har også for nylig budt andre vigtige aktører i branchen velkommen, såsom Copeland, Ndustrial, Project44, Martico, Compleat Food Group og Sunswap. Sammen bringer disse medlemmer en bred vifte af ekspertise og en ambition om at samarbejde for at fremme mere bæredygtige praksisser inden for fødevareindustrien.

Thomas Eskesen, formand for ’Move to -15°C’-koalitionen, siger: "Hurtig og ambitiøs klimahandling på tværs af komplekse og sammenflettede forsyningskæder for frosne fødevarer - som omfatter fødevareproduktion, havne, skibsfart, vej-, jernbane- og luftfragt, kølelager og detailhandel - kan kun ske gennem tværsektorielt samarbejde. Derfor er vi så begejstrede for at byde disse nye medlemmer velkommen til ’Move to -15°C’-koalitionen. Vi opfordrer flere organisationer til at slutte sig til os og udforske den positive indvirkning, som en bevægelse mod -15°C kan have på at skabe et fremtidssikret fødevaresystem og en verden med lavere kulstofudledning".

Andre medlemmer af bevægelsen omfatter Nomad Foods, Europas største producent af frosne fødevarer; Morrisons, en stor britisk detailhandelsvirksomhed; Maersk, en global leder inden for logistik; Lineage, en førende udbyder af kølelagerfaciliteter; Kuehne + Nagel, en fremtrædende international transportvirksomhed, og AJC International, en nøglespiller i global fødevaredistribution. Der findes en fuld liste over medlemmer på koalitionens hjemmeside.

Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Aalborg bliver verdens fiskerihovedstad i oktober

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

16.09.2025Maritimedanmark.dk

USA angriber endnu et narkoskib

15.09.2025Maritimedanmark.dk

Redere blæser til kamp mod skibsbrande

15.09.2025Maritimedanmark.dk

Sejler rundt med stadig flere tomme containere

15.09.2025Maritimedanmark.dk

Stort fragtskib på grund i Arktis

14.09.2025Maritimedanmark.dk

Maersk har erklæret Generel Average efter branden på Marie Maersk

13.09.2025Maritimedanmark.dk

DFDS-profilen Kasper Moos bliver ny CEO for P&O Ferries

12.09.2025Maritimedanmark.dk

DNV: Skibsfarten går ind i næste fase af grøn omstilling

12.09.2025Maritimedanmark.dk

Trafikdirektør stopper efter få måneder på posten

Jobmarked

Se alle

Maersk Offshore Wind A/S

Marine Technician / Mechanic

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.10.2025

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

22.09.2025

Søfartsstyrelsen

Skibsinspektører til Søfartsstyrelsen

Har du lyst til at arbejde i tæt samarbejde med det maritime erhverv? Vil du være med til at sørge for, at syn af skibe handler om sikkerhed og god service? Vil du være med til at skabe vækst? Så er du måske en af Søfartsstyrelsens nye skibsinspektører.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

27.09.2025

Northern Survey ApS

Crew Manager Northern Survey

We are pleased to offer the possibility to become our new colleague in our management team!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Slagelse kommune

Fast Skipper/styrmandsafløser til Agersøfærgen - genopslag

Slagelse Kommune søger fast skipper/styrmandsafløser til Agersø- Omø færgerne. Du vil træde ind og blive del af et erfarent team tilknyttet Agersø færgen, hvor du vil indgå på fuld tid i en tørnliste med skiftende vagter/rul (der er mulighed for overnatning).

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

REDERIET M.H. SIMONSEN ApS

Nautical officers, Deck and Engine officers

We are looking for Nautical officers, Deck and Engine officers, to join our vessel trading in EU trade and Greenland coastal trade, as soon as possible.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle