Afsløring: Alarmer og oversete advarsler før Dalis dødsulykke i Baltimore

Nye transskriptioner fra det amerikanske havariundersøgelsesorgan NTSB kaster dystre detaljer over minutterne og timerne op til containerskibet Dali´s kollission med med Francis Scott Key broen i Baltimore, der kostede seks vejarbejdere livet og førte til broens kollaps.

Flere alarmer lød allerede inden, Dali lagde fra land, men alligevel bekræftede kaptajnen over for lodsen, at "alt er i orden".. Foto: US Coast Guard

Transskriptionerne stammer fra skibets data-recorder (VDR) og dækker perioden fra eftermiddagen den 25. marts frem til kollisionen og dens umiddelbare efterspil dagen efter. De afslører en række tekniske problemer, der opstod allerede timer før afgang – problemer, som ikke blev nævnt under det obligatoriske kaptajn/lods-briefing før afgang, skriver gCaptain, der har gennemgået transkriptionerne.

Allerede kl. 14:20 den 25. marts registrerede VDR'en flere gentagne alarmer relateret til skibets strømstyringssystemer. På et tidspunkt lød så mange alarmer samtidigt, at samtaler over UHF-radioen blev uforståelige. Mellem kl. 14:35 og 14:57 lød alarmer kontinuerligt, men ingen stemmer blev optaget på broen.

Kl. 15:30 informerede 1. styrmand kaptajnen om, at alarmerne var "nominelle", men gav ikke nogen nærmere forklaring. Kort før kl. 16 blev alarmerne nulstillet. Senere, kl. 17:49, bad kaptajnen maskinchefen – på tamilsk – om at udfylde en hændelsesrapport vedrørende maskinrummet, hvilket antyder et alvorligt problem, der dog ikke fremgår af øvrige optagelser.

Ved midnatstid gik lodser ombord. Trods de tidligere problemer forløb afgangsprocedurerne rutinemæssigt, og kaptajnen bekræftede over for lodsen, at "alt er i orden". Samtalerne på broen var afslappede og humoristiske, og intet tydede udadtil på, at noget var galt.

Kl. 01:25 begyndte det at gå helt galt. Skibet mistede styring og meldte om tab af bovpropel. Kort tid efter mistede Dali al elektrisk strøm og fremdrift kun 0,6 sømil fra broen. En anden blackout fulgte kort efter.

Kl. 01:26 anmodede lodsen om at lukke broen for trafik: “I just lost steering.” Få minutter senere lød panikmeldinger til slæbebådene og forsøg på at ankre op. Men for sent. Kl. 01:29 ramte Dali broens pylon 17, og seks brospænd styrtede i vandet.

Lodsen kaldte hurtigt US Coast Guard: “Key Bridge is down. I repeat, the Key Bridge is down.”

De følgende optagelser dokumenterer kaos og alarmlyde. Mandskabet diskuterede potentielle skader og mulige omkomne. Kaptajnen rapporterede telefonisk om vandindtrængning og løse containere, men ingen synlig olielækage.

Den sidste alarm forstummede kl. 02:25.

NTSB's foreløbige undersøgelser viser, at Dali oplevede to blackouts allerede dagen før afgang, forårsaget af menneskelige fejl og problemer med brændstoftryk. Alligevel afgik skibet med den samme elektriske konfiguration, som senere svigtede.

Brændstofkvalitet blev udelukket som årsag – men hvorfor blev de tekniske problemer ikke nævnt under lodsbriefingen? Og forstod besætningen alvoren af de mange alarmer?

Transskriptionerne rejser ubekvemme spørgsmål. Det, der begyndte som en rutinesejlads, endte som en af de mest fatale maritime ulykker i nyere amerikansk historie, skriver gCaptain.

Retssagerne omkring erstatningsansvar forventes at fortsætte i årevis.

-emte

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

31.10.2025Maritimedanmark.dk

Forringet trivsel blandt søfolk

30.10.2025Maritimedanmark.dk

USA angriber formodet narkoskib

30.10.2025Maritimedanmark.dk

USA og Kina sætter havnegebyrer på pause

30.10.2025Maritimedanmark.dk

Norden når 9-måneders overskud på 111 mio. dollar

29.10.2025Maritimedanmark.dk

Staten eksproprierer færgehavne

28.10.2025Maritimedanmark.dk

Bilskib bugseret i havn efter brand

28.10.2025Maritimedanmark.dk

Kina vil udbygge arktisk containerrute

28.10.2025Maritimedanmark.dk

Maersk det mest punktlige rederi

Jobmarked

Se alle

ME PRODUCTION A/S

Tekniker med erfaring indenfor kundesupport søges

Vi søger en technical engineer til vores Scrubber Service afdeling til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine scrubber systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Cruise Assistent

Skagen Havn søger en cruise assistent, der i samarbejde med cruise-teamet skal medvirke til at drifte og udvikle Skagen som krydstogtdestination.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

19.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent - Genopslag

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Samsø Rederi

Samsø Rederi søger Trafikdirektør

Vi søger en dygtig leder, der kan drive en organisation og en forretning, og som allerede har bevist det i en tilsvarende kompleks kontekst – i den private eller offentlige sektor – eventuelt inden for persontransport/rederidrift.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

09.11.2025

EMRI A/S

Marine Service Engineer

Are you a technical talent? Do you love traveling the world? Would you enjoy working on automation systems aboard vessel? If yes — we’re looking for you!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
Marstal Navigationsskole
Kursus
Operations in gas carriers - Company Courses

Please ask us for details and possibillities.

Dato

01.11.2025

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
IMSBC - Carriage of bulk cargoes - Company courses

Contact us for details and possibillities.

Dato

01.11.2025

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Gasmåling i lukkede rum - kurset kan holdes på dit skibsværft

Kontakt os, hvis vi skal holde kurset på dit skibsværft.

Dato

01.11.2025

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Heavy lift & lashing - company courses

Kindly ask us for details and possibillities.

Dato

01.11.2025

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn
Kursus
Anti-Bribery and Corruption - Global (E-learning course - afholdes løbende)

This global course provides an overview of the rules and regulations associated with bribery and corruption in the workplace. You will learn about the legislation outlined in different anti-Bribery laws and how this translates into the workplace. You will also gain knowledge and awareness on what appropriate actions you should take if you have any concerns relating to bribery and corruption.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
IMDG Code Awareness (Adaptive) - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This STCW IMDG code awareness e-learning course is aimed at personnel involved in the transport of dangerous goods.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course