Afsløring: Alarmer og oversete advarsler før Dalis dødsulykke i Baltimore

Nye transskriptioner fra det amerikanske havariundersøgelsesorgan NTSB kaster dystre detaljer over minutterne og timerne op til containerskibet Dali´s kollission med med Francis Scott Key broen i Baltimore, der kostede seks vejarbejdere livet og førte til broens kollaps.

Flere alarmer lød allerede inden, Dali lagde fra land, men alligevel bekræftede kaptajnen over for lodsen, at "alt er i orden".. Foto: US Coast Guard

Transskriptionerne stammer fra skibets data-recorder (VDR) og dækker perioden fra eftermiddagen den 25. marts frem til kollisionen og dens umiddelbare efterspil dagen efter. De afslører en række tekniske problemer, der opstod allerede timer før afgang – problemer, som ikke blev nævnt under det obligatoriske kaptajn/lods-briefing før afgang, skriver gCaptain, der har gennemgået transkriptionerne.

Allerede kl. 14:20 den 25. marts registrerede VDR'en flere gentagne alarmer relateret til skibets strømstyringssystemer. På et tidspunkt lød så mange alarmer samtidigt, at samtaler over UHF-radioen blev uforståelige. Mellem kl. 14:35 og 14:57 lød alarmer kontinuerligt, men ingen stemmer blev optaget på broen.

Kl. 15:30 informerede 1. styrmand kaptajnen om, at alarmerne var "nominelle", men gav ikke nogen nærmere forklaring. Kort før kl. 16 blev alarmerne nulstillet. Senere, kl. 17:49, bad kaptajnen maskinchefen – på tamilsk – om at udfylde en hændelsesrapport vedrørende maskinrummet, hvilket antyder et alvorligt problem, der dog ikke fremgår af øvrige optagelser.

Ved midnatstid gik lodser ombord. Trods de tidligere problemer forløb afgangsprocedurerne rutinemæssigt, og kaptajnen bekræftede over for lodsen, at "alt er i orden". Samtalerne på broen var afslappede og humoristiske, og intet tydede udadtil på, at noget var galt.

Kl. 01:25 begyndte det at gå helt galt. Skibet mistede styring og meldte om tab af bovpropel. Kort tid efter mistede Dali al elektrisk strøm og fremdrift kun 0,6 sømil fra broen. En anden blackout fulgte kort efter.

Kl. 01:26 anmodede lodsen om at lukke broen for trafik: “I just lost steering.” Få minutter senere lød panikmeldinger til slæbebådene og forsøg på at ankre op. Men for sent. Kl. 01:29 ramte Dali broens pylon 17, og seks brospænd styrtede i vandet.

Lodsen kaldte hurtigt US Coast Guard: “Key Bridge is down. I repeat, the Key Bridge is down.”

De følgende optagelser dokumenterer kaos og alarmlyde. Mandskabet diskuterede potentielle skader og mulige omkomne. Kaptajnen rapporterede telefonisk om vandindtrængning og løse containere, men ingen synlig olielækage.

Den sidste alarm forstummede kl. 02:25.

NTSB's foreløbige undersøgelser viser, at Dali oplevede to blackouts allerede dagen før afgang, forårsaget af menneskelige fejl og problemer med brændstoftryk. Alligevel afgik skibet med den samme elektriske konfiguration, som senere svigtede.

Brændstofkvalitet blev udelukket som årsag – men hvorfor blev de tekniske problemer ikke nævnt under lodsbriefingen? Og forstod besætningen alvoren af de mange alarmer?

Transskriptionerne rejser ubekvemme spørgsmål. Det, der begyndte som en rutinesejlads, endte som en af de mest fatale maritime ulykker i nyere amerikansk historie, skriver gCaptain.

Retssagerne omkring erstatningsansvar forventes at fortsætte i årevis.

-emte

Lotek A/S

Sponseret

Sikrer tryghed på havet

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

20.12.2025Maritimedanmark.dk

Vandet er tilbage i Panamakanalen, der leverer solidt resultat

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Unifeeder får nyt navn

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Maersk sender første skib gennem Det Røde Hav

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Ændret momspraksis kan ramme ø-kommuner hårdt

18.12.2025Maritimedanmark.dk

Formandsskifte baner vej for Hafnia-opkøb i Torm

18.12.2025Maritimedanmark.dk

Forsvarsministeren afviser at bygge fregatter i Danmark

18.12.2025Maritimedanmark.dk

DFDS forlænger samarbejde på Zeebrugge–Gøteborg

17.12.2025Maritimedanmark.dk

Trump vil kvæle venezuelansk olieeksport med blokade

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course