Afsløring: Alarmer og oversete advarsler før Dalis dødsulykke i Baltimore
Nye transskriptioner fra det amerikanske havariundersøgelsesorgan NTSB kaster dystre detaljer over minutterne og timerne op til containerskibet Dali´s kollission med med Francis Scott Key broen i Baltimore, der kostede seks vejarbejdere livet og førte til broens kollaps.
Flere alarmer lød allerede inden, Dali lagde fra land, men alligevel bekræftede kaptajnen over for lodsen, at "alt er i orden".. Foto: US Coast Guard
Transskriptionerne stammer fra skibets data-recorder (VDR) og dækker perioden fra eftermiddagen den 25. marts frem til kollisionen og dens umiddelbare efterspil dagen efter. De afslører en række tekniske problemer, der opstod allerede timer før afgang – problemer, som ikke blev nævnt under det obligatoriske kaptajn/lods-briefing før afgang, skriver gCaptain, der har gennemgået transkriptionerne.
Allerede kl. 14:20 den 25. marts registrerede VDR'en flere gentagne alarmer relateret til skibets strømstyringssystemer. På et tidspunkt lød så mange alarmer samtidigt, at samtaler over UHF-radioen blev uforståelige. Mellem kl. 14:35 og 14:57 lød alarmer kontinuerligt, men ingen stemmer blev optaget på broen.
Kl. 15:30 informerede 1. styrmand kaptajnen om, at alarmerne var "nominelle", men gav ikke nogen nærmere forklaring. Kort før kl. 16 blev alarmerne nulstillet. Senere, kl. 17:49, bad kaptajnen maskinchefen – på tamilsk – om at udfylde en hændelsesrapport vedrørende maskinrummet, hvilket antyder et alvorligt problem, der dog ikke fremgår af øvrige optagelser.
Ved midnatstid gik lodser ombord. Trods de tidligere problemer forløb afgangsprocedurerne rutinemæssigt, og kaptajnen bekræftede over for lodsen, at "alt er i orden". Samtalerne på broen var afslappede og humoristiske, og intet tydede udadtil på, at noget var galt.
Kl. 01:25 begyndte det at gå helt galt. Skibet mistede styring og meldte om tab af bovpropel. Kort tid efter mistede Dali al elektrisk strøm og fremdrift kun 0,6 sømil fra broen. En anden blackout fulgte kort efter.
Kl. 01:26 anmodede lodsen om at lukke broen for trafik: “I just lost steering.” Få minutter senere lød panikmeldinger til slæbebådene og forsøg på at ankre op. Men for sent. Kl. 01:29 ramte Dali broens pylon 17, og seks brospænd styrtede i vandet.
Lodsen kaldte hurtigt US Coast Guard: “Key Bridge is down. I repeat, the Key Bridge is down.”
De følgende optagelser dokumenterer kaos og alarmlyde. Mandskabet diskuterede potentielle skader og mulige omkomne. Kaptajnen rapporterede telefonisk om vandindtrængning og løse containere, men ingen synlig olielækage.
Den sidste alarm forstummede kl. 02:25.
NTSB's foreløbige undersøgelser viser, at Dali oplevede to blackouts allerede dagen før afgang, forårsaget af menneskelige fejl og problemer med brændstoftryk. Alligevel afgik skibet med den samme elektriske konfiguration, som senere svigtede.
Brændstofkvalitet blev udelukket som årsag – men hvorfor blev de tekniske problemer ikke nævnt under lodsbriefingen? Og forstod besætningen alvoren af de mange alarmer?
Transskriptionerne rejser ubekvemme spørgsmål. Det, der begyndte som en rutinesejlads, endte som en af de mest fatale maritime ulykker i nyere amerikansk historie, skriver gCaptain.
Retssagerne omkring erstatningsansvar forventes at fortsætte i årevis.
-emte