MAN Diesel & Turbo har vundet miljøpris
MAN Diesel & Turbo har vundet prisen Green Ship Technology 2015 for konceptet ”slow steaming optimization with de-rating and propeller upgrade”. Konceptet optimerer rederiernes mulighed for at bruge slow steaming.
”Det er ofte sådan, at grønne tiltag på skibe først bliver interessante, når der er lovkrav om det, men vores løsninger er drevet af lavere driftsomkostninger og ikke lovkrav. Derved kan skibsredere og skibsoperatører øge deres indtjening og konkurrenceevne”, siger Thomas Leander, senior manager propulsion, MAN Diesel & Turbo i Frederikshavn.
En de-rating/slow steaming pakkeløsning tager typisk udgangspunkt i en MAN B&W to-takts hovedmotor, som de-rates og optimeres til et nyt driftspunkt ved et lavere omdrejningstal. En motor-omtiming og –optimering kan omfatte nye turboladere og brændstofdyser, og propelleren kan opgraderes til en ny med MAN Alpha Kappel-design.
Tanktestresultater har vist besparelser på 17,5 procent ved en skibshastighed på 12,5 knob for en serie 150.000 dwt Suezmax-tankskibe.
Green Ship Technology Conference foregår en gang om året og arrangeres af Informa Maritime Events. 2015-udgaven foregik i sidste uge i København.
Kilde: Kanal Frederikshavn