Mærsk vil være større inden for transport
Den nye division Transport & Logistics i A.P. Møller-Mærsk A/S vil bestå af Maersk Line, APM Terminals, Damco, Svitzer og Maersk Container Industry, som bliver organiseret som én virksomhed med flere brands. Målet er større markedsandele og mere vækst blandt andet gennem samarbejde.
Målet med Transport & Logistics er at sikre en global logistikkæde og give kunderne mulighed for at handle globalt. Strategien skal levere langsigtet profitabel vækst, og produktudbud og kundebetjening bliver baseret på Maersk Line, APM Terminals og Damcos kompetencer.
Maersk Line skal øge markedsandelen organisk og gennem opkøb, mens APM Terminals skal fokusere på omkostninger og udnyttelsesgrad og øge fokus på operationel optimering. Damco og Maersk Line vil fremover samarbejde om at levere nye kundeløsninger understøttet af markante investeringer i digital teknologi.
Svitzer vil følge en vækststrategi baseret på sin markedsførende position, og det vil blive undersøgt om der er yderligere synergier med APM Terminals og Maersk Line.
Mærsk forventer at levere omsætningsvækst, omkostningseffektivitet og forbedrede marginer. De anslåede synergier forventes at øge ROIC med op mod to procentpoint over en periode på tre år.
Kilde: A.P. Møller-Mærsk