Maersk støtter forslag om mindre motorkraft
Shippingorganisationen Bimco foreslår, at reduktion af skibes CO2 udledning kan opnås gennem en begrænsning af skibenes motorkraft. Det vil føre til lavere fart og dermed mindre udledning, men på en måde, hvor innovation belønnes. Og forslaget støttes nu af Maersk.
Målet er givet på forhånd. Den globale skibsfart har en bunden opgave i forhold til at reducere udledningen af drivhusgasser frem mod 2050. Men midlerne til at nå målet er der ikke enighed om.
Maersk har gang på gang afvist forslag om at reducere skibenes hastighed for derigennem at spare CO2 udledning. Begrundelsen har været, at det vil sætte innovationen i stå og belønne skibsejere, der sejler med en gammel, utidssvarende flåde.
Men Bimco´s forslag til IMO og at lægge en begrænsning på skibenes motorkraft, høster anerkendelse på Esplanaden.
“Maersk støtter princippet om at lægge begrænsninger på motorkraften og er overbevist om, at Den Internationale Søfartsorganisation, IMO, vil finde den præcise metode til at definere de kritiske fact-baserede grænser.
Fokuseringen på kraft i stedet for hastighedsbegrænsning vil først og fremmest hjælpe med til at nå de mål for reduktion af CO2, som IMO har sat.
Dernæst vil det belønne de mest effektive skibe og sidst, men ikke mindst vil det stimulere den nødvendige innovation inden for udvikling af CO2-neutrale fremdriftsteknologier, der er nødvendige for virkelig at dekarbonisere skibsfarten,” skriver Maersk i en mail til Maritime Danmark.
Bimco vil fremlægge sit forslag på et møde i IMO´s arbejdsgruppe vedr. reduktion af drivhusgasser i London den 11-15. oktober.
Redaktionen