Maersk sælger de sidste P&O Nedlloyd-skibe

Maersk har indgået aftaler med græske og tyske shippinginteresser om salg og efterfølgende lease-back af fem containerskibe, der alle kom ind i rederiet ved overtagelsen af P&O Nedlloyd i 2005. Nogle af de berørte hollandske officerer klager over nye tilbudte danske vilkår.

Maersk Kalmar er et af de fem gamle P&O Nedlloyd skibe, der nu er solgt. Arkivfoto..

De fem solgte hollandsk-flagede skibe er Maersk Penang (2.890 teu), Maersk Palermo (2.902 teu), Maersk Kalmar (6.690 teu), Maersk Kimi (6.690 teu), der alle er bygget i 1998 og Maersk Kampala (6.802 teu) fra 2001.

Alle skibe er efterfølgende chartret tilbage under forskellige skibsregistre.

Maersk Kimi og Maersk Kalmar er nu ejet af Technomar i Grækenland, mens Maersk Kampala er blevet købt af Bernhard Schulte Shipmanagement i følge Alphaliner og VesselValue.

Maersk Palermo og Maersk Penang er solgt til Conbulk Management i Grækenland.

Der er ikke oplysninger om priserne på skibene, skriver TradeWinds.

Med salget af skibene forsvinder de sidste rester af P&O Nedlloyd, som blev købt af Maersk i 2005. Investeringen på 17 mia. kr. blev ikke nogen succes for Maersk, der aldrig opnåede de synergier ved købet, som selskabet havde håbet på .

Salget har skabt utilfredshed blandt nogle af de 63 hollandske officerer, der var beskæftiget på skibene. 38 af dem har fået anden beskæftigelse i Maersk, mens 24 er blevet tilbudt alternativ beskæftigelse, men under den danske DIS-ordning, der ifølge de utilfredse vil betyde lønnedgang og tab af pension og andre goder.

Kilde: TradeWinds

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

12.09.2025Maritimedanmark.dk

DNV: Skibsfarten går ind i næste fase af grøn omstilling

12.09.2025Maritimedanmark.dk

Trafikdirektør stopper efter få måneder på posten

12.09.2025Maritimedanmark.dk

CMA CGM kopierer Maersk og afviser ekstra gebyrer før nye amerikanske afgifter

12.09.2025Maritimedanmark.dk

Hafnia bekræfter interesse for fusion med Torm

11.09.2025Maritimedanmark.dk

Maersk udfordrer COSCO på ruter i Asien

11.09.2025Maritimedanmark.dk

Molslinjen sætter reservefærge til salg

10.09.2025Maritimedanmark.dk

Esvagt ruller digital rapporteringsplatform ud på ni SOV’er

10.09.2025Maritimedanmark.dk

Danpilot skal have nye topchef

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle