Maersk sælger de sidste P&O Nedlloyd-skibe
Maersk har indgået aftaler med græske og tyske shippinginteresser om salg og efterfølgende lease-back af fem containerskibe, der alle kom ind i rederiet ved overtagelsen af P&O Nedlloyd i 2005. Nogle af de berørte hollandske officerer klager over nye tilbudte danske vilkår.
Maersk Kalmar er et af de fem gamle P&O Nedlloyd skibe, der nu er solgt. Arkivfoto..
De fem solgte hollandsk-flagede skibe er Maersk Penang (2.890 teu), Maersk Palermo (2.902 teu), Maersk Kalmar (6.690 teu), Maersk Kimi (6.690 teu), der alle er bygget i 1998 og Maersk Kampala (6.802 teu) fra 2001.
Alle skibe er efterfølgende chartret tilbage under forskellige skibsregistre.
Maersk Kimi og Maersk Kalmar er nu ejet af Technomar i Grækenland, mens Maersk Kampala er blevet købt af Bernhard Schulte Shipmanagement i følge Alphaliner og VesselValue.
Maersk Palermo og Maersk Penang er solgt til Conbulk Management i Grækenland.
Der er ikke oplysninger om priserne på skibene, skriver TradeWinds.
Med salget af skibene forsvinder de sidste rester af P&O Nedlloyd, som blev købt af Maersk i 2005. Investeringen på 17 mia. kr. blev ikke nogen succes for Maersk, der aldrig opnåede de synergier ved købet, som selskabet havde håbet på .
Salget har skabt utilfredshed blandt nogle af de 63 hollandske officerer, der var beskæftiget på skibene. 38 af dem har fået anden beskæftigelse i Maersk, mens 24 er blevet tilbudt alternativ beskæftigelse, men under den danske DIS-ordning, der ifølge de utilfredse vil betyde lønnedgang og tab af pension og andre goder.
Kilde: TradeWinds