Maersk ordrebog overgås af konkurrenter
Maersk Line har i alt 26 skibe i ordre med en samlet kapacitet på ca. 370.000 TEU. Det overgås såvel i antal som samlet kapacitet af Cosco, mens de to nærmeste konkurrenter køber mere forsigtigt ind. 10 nye Tripple-E skibe tegner sig for den største del af den nye kapacitet hos Maersk Line.
Madrid Maersk, der er det første nye skib leveret til Maersk Line siden 2015 - og verdens største containerskib med plads til 20.568 TEU, er også det første i en serie på 11 nye tripple-E skibe. De udmærker sig bl.a. ved at være syv pct. mere effektive end den første generation og ikke mindre end 35 pct. mere effektive end gennemsnittet af de skibe, der sejler på Europa-Asien, oplyser Maersk Line.
Udover tripple-E skibene har Maersk Line ni 15,226 TEU og syv 3,596 TEU containerskibe i ordre. Det svarer samlet set til 11 pct. af Maersk Line´s eksisterende flåde og således mindre en industriens gennemsnitlige ordrebøger på omkring 15 pct.
Flest bestillinger er afgivet af kinesiske Cosco, der ifølge Alphaliner har 32 skibe i ordre med en samlet kapacitet på knap 534.000 TEU. Det svarer til godt 30 pct. af Cosco´s eksisterende flåde.
Omvendt er de nærmeste konkurrenter målt på kapacitet, MSC og CMA CGM mere tilbageholdende med bestillinger på henholdsvis 5,9 pct og 9,2 pct. af deres eksisterende flåde. Længere ned på listen over de største containerrederier er indkøbslysten stor. Således har Evergreen Line bestilt ny tonnage svarende til 29 pct. af sin flåde, mens NYK Line ligger på 23 pct og OOCL på 19 pct.
Maersk Line´s nyindkøb, Hamburg Süd, har et beskeden antal bestillinger på otte skibe, svarende til 5,5 pct. af rederiets kapacitet.
“Vores strategi er at vokse på linje med vores hovedkonkurrenter, og det gør vi gennem en kombinationer af indkøb af nye og brugte skibe og gennem chartering,” siger Søren Toft, COO i Maersk Line. “Disse nye skibe hjælper os til at modernisere vores flåde, at forbedre vores operationelle effektivitet i betydelig grad og vil dermed hjælpe os til at nå vores vækst ambitioner, uanset kortvarige økonomiske udsving,” tilføjer han.
For at opnå største mulig agilitet og effektivitet i flådekapaciteten har Maersk Line et forholdsvis højt antal skibe på korttids-charter, så kapaciteten hurtigt kan tilpasses, efterhånden som de nye skibe kommer ind i flåden.
Det er dog også planen, at ophugge et antal ældre og mindre effektive skibe. Således har Maersk Line i første kvartal i år skilt sig af med syv Panamax-skibe.
Kilde: Maersk Line