Maersk Line risikerer milliard underskud

Med containerrater der er presset helt i bund og skibe der ligger uvirksomme hen, risikerer Maersk Line i 2009 at løbe ind i en af største økonomiske øretæver, en danske virksomhed nogensinde har prøvet. Men en vending er i sigte næste år.

"Det her ser meget usundt ud. Selv i gode tider er containerederier ikke blandt de mest profitable, og nu er de i en meget svær situation. Det er ikke bare sådan, at væksten falder på containermarkedet, men på de to største forbindelser mellem Europa-Asien, og på Stillehavet er den negativ. Det har vi ikke set i meget lang tid, og det er meget alvorligt. Det vil påvirke containerrederiens omsætning og indtjening meget stærkt", siger Trevor Crowe, der er container-analytiker i shippinghuset Clarkson Research til dagbladet Børsen.

De lave containerrater og den faldende mængde, får flere analytikerne til at forudsige et dystert 2009 for Maersk Line. Et år hvor underskuddet risikerer at nå op i nærheden af 7 milliarder kroner, et af de største tab en dansk virksomhed nogensinde har registeret.

Henrik Lund, analysechef i Carnegie vurderede for nyligt, at Maersk Line kommer til at tabe 6,5 milliarder kroner i 2009. Også Brian Børsting, analysechef i LD Markets regner med et svært år.

"Jeg regner med et underskud på fire mia. kr. Jeg erkender naturligvis, at underskuddet kan blive større", siger Børsting

Maersk Line ønsker ikke at kommentere situationen, og henviser til, at rederiet fremlægger årsregnskab 5. marts og derfor er inde i en såkaldt stilleperiode.

Nye tal for det såkaldte Shanghai Shipping Index, der viser udviklingen ud af Kinas største havn og regnes for toneangivende for udviklingen på det globale containermarkedet, viser et uafbrudt fald siden august. Siden dengang er indekset dykket med næsten 23 procent.

Men når 2009 er stået igennem, kan der være lys på den anden side.

"Fragtraterne er ved at være tæt på bunden. Containerrederierne er ikke længere i stand til at dække deres variable omkostninger og de begynder at tage kapacitet ud af markedet ved at lægge skibe op. Men jeg regner med, at vi skal hen mod 2010, før vi kan se raterne bevæge sig op igen,« siger Stephen Rammer, aktiestrateg i Formuepleje, til Børsen.

Kilde: Dagbladet Børsen

CBS-HD

Sponseret

CBS søsætter ny HD-uddannelse til Det Blå Danmark

Relateret indhold

03.10.2024Maritimedanmark.dk

Maersk rykker ind hos IMO

03.10.2024Maritimedanmark.dk

Novo Nordisk vil flyve medicin til USA

02.10.2024Maritimedanmark.dk

Afstemning om krydstogt-fri dag

02.10.2024Maritimedanmark.dk

Hapag-Lloyd afgiver store nybygningsordrer

01.10.2024Maritimedanmark.dk

Rederierne roser statsministerens åbningstale

30.09.2024Maritimedanmark.dk

Ruby ankret op ud for London

30.09.2024Maritimedanmark.dk

Fem reddet efter dramatisk brand

29.09.2024Maritimedanmark.dk

Ziton solgt til Macquarie Asset Management

Jobmarked

Se alle

Svitzer

Technical Superintendent, Scandinavia

We are seeking a structured and enthusiastic team player in the Svitzer Scandinavia Technical Team, to assist the vessels, the Technical Team and the rest of the Svitzer organisation with technical and administrative support.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

26.10.2024

Esbjerg Havn

Esbjerg Havn søger Havneassistent

Havneassistenten indgår i døgnvagten i Maritim afdeling, der betjener havnens kunder, og varetager ordensmæssige, administrative og maritime opgaver.

Område

Midt- og Vestjylland

Ansøgningsfrist

27.10.2024

DTU Aqua

1. Styrmand - DTU Aqua

Kan du se dig selv arbejde på Danmarks største havundersøgelsesskib? DANA er et forskningsskib bygget primært til fiskeriforskning. Skibet udfører hvert år en række fisketogter for DTU Aqua af typisk 3 – 5 ugers varighed, men udfører også andre typer togter, herunder multifunktionstogter med mange forskellige opgaver, både for DTU Aqua, andre DTU-institutter samt andre universiteter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

13.10.2024

Udviklingsselskabet By & Havn I/S

By & Havn søger Havnefoged til Københavns Havn

Er du erfaren leder med maritim faglig tyngde, - og drømmer du om at løfte sikkerhedsansvaret i hovedstadens havn? Så er det måske dig, som vi leder efter som ny havnefoged i Københavns Havn.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

13.10.2024

Rømø havn

Ny havnechef til Rømø Havn

Da vores nuværende havnechef har valgt at gå på pension, søger vi en afløser til den ledige stilling som havnechef.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Rohde Nielsen

Skipper til slæbebåd

Rohde Nielsen søger en engageret og dygtig skipper til en af vores slæbebåde.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Aalborg Kommune

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

30.10.2024

RelyOn Nutec

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark