Maersk Line risikerer milliard underskud
Med containerrater der er presset helt i bund og skibe der ligger uvirksomme hen, risikerer Maersk Line i 2009 at løbe ind i en af største økonomiske øretæver, en danske virksomhed nogensinde har prøvet. Men en vending er i sigte næste år.
"Det her ser meget usundt ud. Selv i gode tider er containerederier ikke blandt de mest profitable, og nu er de i en meget svær situation. Det er ikke bare sådan, at væksten falder på containermarkedet, men på de to største forbindelser mellem Europa-Asien, og på Stillehavet er den negativ. Det har vi ikke set i meget lang tid, og det er meget alvorligt. Det vil påvirke containerrederiens omsætning og indtjening meget stærkt", siger Trevor Crowe, der er container-analytiker i shippinghuset Clarkson Research til dagbladet Børsen.
De lave containerrater og den faldende mængde, får flere analytikerne til at forudsige et dystert 2009 for Maersk Line. Et år hvor underskuddet risikerer at nå op i nærheden af 7 milliarder kroner, et af de største tab en dansk virksomhed nogensinde har registeret.
Henrik Lund, analysechef i Carnegie vurderede for nyligt, at Maersk Line kommer til at tabe 6,5 milliarder kroner i 2009. Også Brian Børsting, analysechef i LD Markets regner med et svært år.
"Jeg regner med et underskud på fire mia. kr. Jeg erkender naturligvis, at underskuddet kan blive større", siger Børsting
Maersk Line ønsker ikke at kommentere situationen, og henviser til, at rederiet fremlægger årsregnskab 5. marts og derfor er inde i en såkaldt stilleperiode.
Nye tal for det såkaldte Shanghai Shipping Index, der viser udviklingen ud af Kinas største havn og regnes for toneangivende for udviklingen på det globale containermarkedet, viser et uafbrudt fald siden august. Siden dengang er indekset dykket med næsten 23 procent.
Men når 2009 er stået igennem, kan der være lys på den anden side.
"Fragtraterne er ved at være tæt på bunden. Containerrederierne er ikke længere i stand til at dække deres variable omkostninger og de begynder at tage kapacitet ud af markedet ved at lægge skibe op. Men jeg regner med, at vi skal hen mod 2010, før vi kan se raterne bevæge sig op igen,« siger Stephen Rammer, aktiestrateg i Formuepleje, til Børsen.
Kilde: Dagbladet Børsen