Maersk Line klar til biobrændstof i 2015
Maersk Line er klar til test og køb af biobrændstof i 2015, når de nye krav til svovlindhold øger udgiften brændstof voldsomt. Det kom frem på en konference på Christiansborg mandag om potentialet i avanceret bioøkonomi, arrangeret af interesseorganisationen Biorefining Alliance.
”Vi bruger 10 millioner ton bunkerolie om året til vores skibe. I stedet for at købe dyr, svovlfattig olie i 2015, vil vi lige så gerne købe en form for lav-kvalitet andengenerations biobrændstof, hvor vi også får CO2-fordelen med”, sagde selskabets klima- og miljøchef, Jacob Sterling.
Maersk Line har, ifølge Jacb Sterling to testskibe, der er parat til at afprøve forskellige typer biobrændstof. Rederiet har allerede lavet en aftale med et lille firma i Antwerpen, der producerer biobrændstoffer på basis af lignin, hvor man garanterer selskabet, at man vil købe en vis mængde af produktionen.
Rederiet er også med i et stort dansk forskningsprojekt, støttet af Højteknologifonden, hvor virksomheder som Topsøe, Novozymes, Dong, MAN Diesel samt KU og DTU skal udvikle et svovlfrit alternativ til marinediesel på basis af lignin, der er restproduktet fra produktion af bioethanol af halm.
”Vi tror på, at biobrændstof bliver afløseren for marinediesel på sigt. Vi kan ikke rigtig se andre muligheder”, sagde Jacob Sterling.
Maersk Line er allerede ved at reducere CO2-udledningen fra skibene. I forhold til 2007 er CO2-udledningen nedbragt med en fjerdedel. Et nyt Triple-E-skib udleder ifølge Maersk Line kun halvt så meget CO2 som gennemsnittet af alle containerskibe i dag.
Kilde: ing.dk