Maersk indblandet i sag om prisaftaler i Sydafrika
A.P. Møller - Maersk er en af i alt otte store containerrederier, der af Sydafrikas konkurrencekommission beskyldes for at have samarbejdet om generelle rateforhøjelser på ruter mellem Asien og det sydlige og vestlige Afrika.
Foto: Maritime Danmark
Sagen omfatter de lokale afdelinger af Maersk, MSC, CMA CGM, Pacific International Lines, Evergreen, COSCO, MOL og K Line. De to sidstnævnte indgår i dag i Ocean Network Express (ONE), efter fusionen i 2017.
Ifølge kommissionen har rederierne i perioden 2008–2018 angiveligt samarbejdet om ensartede rateforhøjelser i strid med Sydafrikas konkurrencelovgivning. Undersøgelsen peger på identiske rateforhøjelser på en række centrale ruter, blandt andet fra Shanghai, Ningbo og Shekou til Durban, fra Durban til Hongkong, samt fra Qingdao til Durban.
“Afviklingen af kartellet vil sænke prisen på varer importeret til Sydafrika til gavn for forbrugerne og vil også reducere omkostningerne ved eksport fra Sydafrika, hvilket igen vil gøre sydafrikanske eksportvarer mere konkurrencedygtige på verdensmarkedet,” udtalte kommissær Doris Tshepe.
Sagen overgives nu til landets Konkurrencetribunal, som skal tage stilling til, om rederierne har brudt loven og i givet fald kan idømmes bøder. Efterforskningen er en af de mest omfattende konkurrencemæssige sager mod containerrederier i regionen i nyere tid, skriver Splash.
-emte
