Maersk: Behov for større fremskridt
Overgangen til brændstoffer uden CO2 udledning i skibfarten skal accelereres med større fokus på de levedygtige løsninger, der allerede er på markedet, i stedet for at hænge fast i overgangsløsninger som LNG. Det var udmeldingen fra Maersk på en online-session under World Economic Forum.
A.P. Møller - Maersk offentliggjorde forleden, at selskaber allerede i 2023 vil have et feedercontainerskib klar, der sejler på methanol og derfor ikke udleder CO2. Og på mødet går fulgte Henriette Hallberg Thygesen, Executive Vice President i A.P. Møller - Maersk op ved igen at opfordre industrien til at satse mere på de langsigtede - og CO2-frie - løsninger.
“Det er nødvendigt, at vi flytter os hurtigere, end vi hidtil har gjort. Der er allerede løsninger, vi kan forfølge som industri. Derfor er vi nødt til at gå fra at snakke til et eksekveringsfokus. I debatten om grønne brændstoffer hører vi ofte, at vi ikke har det fulde overblik eller teknologisk levedygtige CO2-neutrale brændstoffer og at vi har brug for mere forskning og udvikling. Men vi har en mulig løsning i sigte, der kan have en langvarig levedygtighed,” sagde Henriette Hallberg Thygesen på mødet.
Hun mener, at interessenterne i industrien skal holde op med at sidde på sidelinjen og vente på det store gennembrud mens de investerer i overgangsløsninger som LNG. Men i stedet gå i gang med det samme.
Maersk udmelding om et CO2-neutralt containerskib i 2023 betyder, at det danske selskab overhaler sin egen ambition med syv år.
Kilde: Offshore Energy / Clean Fuel