Maersk:
A.P. Møller - Maersk er kommet godt i gang i 2019 med et driftsresultat (EBITDA) på 1,2 mia. dollar på baggrund af en omsætning, der steg med 2,5 pct. til 9,5 mia. dollar i forhold til samme kvartal i fjor, påpeger topchefen. Men Maersk sejler dog fortsat med underskud.
”Vi har fået en god start på 2019. I første kvartal går omsætningen frem med 2,5 pct., mens driftsindtjeningen steg med 33 pct. og pengestrømmene fra driften fordobledes til 1,5 mia USD. Gennem vores realiserede stærke frie pengestrømme på 3,5 mia USD efter frasalget af de resterende aktier i Total S.A., er vores balance styrket væsentligt. Den netto rentebærende gæld blev reduceret med 2,4 mia USD i forhold til fjerde kvartal og med 7.1 mia USD siden første kvartal 2018," hedder det i en udtalelse fra Søren Skou, CEO i A.P. Møller - Maersk om 1. kvartalsregnskabet.
Bundlinjen for de fortsættende forretninger i A.P. Møller - Maersk endte med et underskud på 104 mio. dollar og det underliggende resultat endte på minus 69 mio. dollar mod et minus på 329 mio. dollar i samme kvartal i fjor.
Trods de usikre tider fastholder Maersk forventningerne til årets driftsresultat på 5 mia. dollar. "Vi står fortsat overfor væsentlige usikkerheder i form af svagere makroøkonomiske tal, påvirkningen fra handelsspændingerne mellem Asien og Nordamerika og implementeringen af IMO 2020. I første kvartal har volumen på Stillehavsruten mellem Asien og Nordamerika vist tegn på tilbagegang, og de nye toldsatser kan potentielt reducere den forventede vækst i de globale containervolumener med op til 1 procentpoint,” siger Søren Skou.
I Ocean voksede EBITDA med 42 pct. til 927 mio. dollar sammenlignet med samme periode i fjor, primært drevet af en 3,9 pct. stigning i de gennemsnitlige fragtrater og en forbedring af driftsomkostningerne med 2,8 pct. Omsætningen steg til 6,9 mia. dollar trods et fald i volumener på 2,2 pct.
Terminal & Towage fik øget omsætningen til 991 mio. dollar i 1. kvartal i år fra 911 mio. dollar i samme periode i fjor. EBITDA blev øget fra 244 mio. dollar til 267 mio. dollar
Logistic & Services blev omvendt udsat for et mindre fald i omsætningen på 0,5 pct., men rapporterer en stigning i EBITDA fra 45 mio. dollar til 51 mio. dollar i 1. kvartal i år.
Maersk leverede kombinerede synergier på 130 mio. dollar i kvartalet som følge af transformationen af virksomheden og opkøbet af Hamburg Süd.
"Der er fortsat god fremdrift på vores strategiske transformation. Energiforretningerne er endeligt skilt ud, vi har taget endnu nogle skridt i integrationen på tværs af organisationen og samtidig lanceres nye produkter indenfor logistik og service. Vi ser god udvikling i de frie pengestrømme i forhold til den investerede kapital og fremdrift på synergier, som bringer os nærmere vores målsætning for 2019 på 1 mia USD i realiserede synergier. Omsætningen i non-Ocean og bruttoresultatet i Logistics & Services er steget, men tempoet skal fortsætte opad over de kommende kvartaler," udtaler Søren Skou.
Kilde: A.P. Møller - Maersk