Lodser: Opret en statslig lodsvirksomhed

Danske Lodser opfordrer forsvarsministeren til at holde kursen med nej til øget liberalisering af lodsmarkedet og i stedet få rettet fejlene fra den seneste lodslov. Det handler om at få gjort statens lodsvæsen til en velsmurt statslig virksomhed, mener lodserne.

Danske Lodser, der er organisation for lodserne i såvel det statslige lodsvæsen som i private lodsvirksomheder, er som ikke overrasket over, at der i dag er underskud og udsigt til takststigninger i det statslige lodsvæsen.

I en pressemeddelelse skriver lodserne:

Lodsloven fra 2006 åbnede for konkurrence på de såkaldte regionale lodsninger (lodsninger til og fra dansk havn og mellem danske havne), men man undlod at pålægge alle operatører i markedet en forsyningspligt. Det har betydet at private lodsfirmaer har kunnet tage en stor del af de rentable lodsninger (særligt den større skibstrafik til større havne), fra det statslige lodsvæsen, som dog stadig har forsyningspligten og skal stille beredskab til næsten alle danske havne.

Når det statslige lodsvæsen på den måde har mistet en større del af sin omsætning, men stadig skal opretholde fuldt beredskab i store og små havne er det klart, at det skaber et økonomisk pres på lodsvæsenet, idet lodsbetjeningen af skibsfarten ikke er offentligt støttet, men skal finansieres af brugerne - skibsfarten.

I lodslovsudvalget påpegede Danske Lodser, at lodsloven ville få en negativ effekt på de mindre havne og den mindre skibsfart med markant højere priser. Der var dengang løsningsmodeller på bordet med opkrævning af en afgift på alle regionale lodsninger, som skulle bidrage til at man økonomisk kunne opretholde fornuftige priser, men et flertal i lodslovsudvalget ønskede de frie markedskræfters spil, og sådan blev det.

Lodslovsudvalget traf én vigtig beslutning. Lodsning af skibe i transit gennem danske farvande og internationalt farvande tæt på Danmark - de såkaldte gennemsejlingslodsninger - skulle forblive under statens kontrol som et monopol. En forudsætning for dette var naturligvis, at statens lodsvæsen ikke kunne bruge et eventuelt overskud i sin monopolvirksomhed (gennemsejling) til at støtte regionale lodsninger i et frit marked (såkaldt krydssubsidering). Tal fra forsvarsministeriet viste, at dette ikke var tilfældet

Nu er der røster og kritik fremme af underskuddet i det statslige lodsvæsen, mulig dækning med takststigninger, mulig EU-stridig krydssubsidering og ideer om liberalisering af transitlodsningerne.

Danske Lodser er tilfredse med, at forsvarsministeren i første omgang har besluttet at godkende det statslige lodsvæsens takstreform og afvist øget liberalisering, men det fjerner ikke udfordringen for det statslige lodsvæsen - Et underskud på ca. 60 mio. kr. som skal finansieres af erhvervet.

Danske Lodsers forslag til forsvarsministeren:

Nedlæg lodsvæsenet og omdan det til en effektiv statslig virksomhed i selskabsform Efter lodsloven er driften af lodsvæsenet lagt i hænderne på den gamle tilsynsmyndighed Farvandsvæsenet, som mangler kompetencer og forudsætninger for at udvikle og drive en statslig lodsvirksomhed. En virksomhed der er i konkurrence på det regionale lodsmarked, har forsyningspligten i danske havne og som på transitområdet skal forvalte sit monopol således at skibsfarten og dermed også det danske miljø får en både effektiv, kompetent og billig lodsservice. Det kræver en professionel ledelse og en effektiv organisation. Danske Lodser så også gerne, at et nyt statsligt selskab fik et "Advisory Board", hvor brugerne (skibe og havne), lodserne og relevante myndigheder kan give råd og få indflydelse.

Gennemsejlingslodsningerne bør fortsat være et statsligt monopol Danmark har ikke suverænitet over de internationale farvande, der løber tæt forbi Danmark og gennem vores sunde og bælter. Ved at gennemføre en total liberalisering i Danmark, vil man samtidig åbne for udenlandske transitlodser gennem vore farvande og forbi vore kyster. Monopolet giver de facto kontrol og tilsyn med de danske lodser. Man skal også huske, at dansk uddannede og dansk talende lodser i dag udgør en vigtig del af det danske katastrofeberedskab mod olieforureninger. Ikke kun ved at lodse skibene, men også ved at være om bord og sørge for hurtig kontakt og samarbejde med de danske myndigheder, når uheldet er ude. Endelig vil et monopol og en statslig lodsvirksomhed sikre, at lodsen fortsat er en uvildig og professionel rådgiver for det udenlandske skib, som ikke er økonomisk indblandet og/eller afhængig af økonomiske interesser i skibene.

Statsstøtte? Vi skal i Danmark også gøre op med os selv, om den danske lodsservice alene er en service til skibsfarten eller om Danmark også har værdi af et godt lodssystem. Danske Lodser mener, at både skibsfarten og samfund (miljøet) nyder godt af danske lodser i skibene. Derfor bør man også overveje om staten og samfundet skal være med til i et vist omfang at støtte lodsbetjeningen af skibsfarten. Prisen for at tage lods skal være attraktiv, når der ikke er lodspligt på transitlodsningerne. I dag har man ved lodsloven øget udgifterne for erhvervet. Udover at konkurrencen har skabt underskud og mulig takstforhøjelse, betød liberaliseringen også at Farvandsvæsenet ikke længere kunne stå for både drift og tilsyn. Man oprettede derfor et nyt Lodstilsyn. Det nye tilsyn fik ikke budget fra staten, men skal ligesom lodsvæsenet dække hele sin virksomhed ved brugerbetaling fra skibsfarten.

Samarbejde og partnerskab med private operatører Når der er ryddet op og hullerne efter lodsloven er lukket, vil det være naturligt at se på hvordan det statslige og private (i dag er der kun ét) lodsselskaber kan samarbejde. Lodsmarkedet er gjort op til 280 mio. kr. i dagbladet Børsens artikler. Det er slået op som et stort og lukrativt marked, som det vil være forkert ikke at liberalisere og konkurrenceudsætte. Faktum er, at det statslige lodsvæsen kører med underskud og at det private selskab Danish Pilot Service i 2008 kom ud med et nulresultat. Det skyldes, at det er dyrt at opretholde et landsdækkende beredskab 24 timer i døgnet i et marked, hvor taksterne historisk set er fastlagt ud fra, at det ikke skal give overskud til andet end finansiering af nye investeringer i lodsfartøjer, infrastruktur mv. En fuld liberalisering af markedet vil efter Danske Lodsers opfattelse kun have plads til 2 eller 3 aktører. På grund af de store omkostninger vil konsekvensen blive en opdeling af markedet og (ulovlige) prisaftaler med højere takster til følge. Man vil således ikke opnå det vi alle ønsker, at holde taksterne så lave som muligt og servicen i top. Man kan efter Danske Lodsers opfattelse ligeså godt gøre det åbent gennem aftalebaseret samarbejde, OPP (offentlig private partnerskaber), licitation eller lign.

Kilde: Danske Lodser

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Relateret indhold

04.07.2025Maritimedanmark.dk

Medie: Frederikshavn bliver centrum for byggeri af danske krigsskibe

02.07.2025Maritimedanmark.dk

Læsøfærgen: Historisk beslutning - men pengene mangler

01.07.2025Maritimedanmark.dk

Norden sælger ud igen - nu er 16 solgt i år

30.06.2025Maritimedanmark.dk

Molslinjen øger både top- og bundlinje i 2025

30.06.2025Maritimedanmark.dk

Maersk genoptager anløb i Haifa i dag

30.06.2025Maritimedanmark.dk

To millioner færre tager færgen over Sundet

28.06.2025Maritimedanmark.dk

Kinesisk militær på russiske skibe i Arktis

27.06.2025Maritimedanmark.dk

Trump kan ikke overtage Grønland uden kamp

Jobmarked

Se alle

Ærøfærgerne

Transportdirektør - Ærø Kommune

Er du Ærø Kommunes nye transportdirektør?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

10.08.2025

Skoleskibet Danmark

Maskinchef til Skoleskibet DANMARK

Vil du være med til at uddanne fremtidens søfolk og sikre teknikken ombord på Skoleskibet DANMARK? MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger maskinmester til en fast stilling med udmønstringer på 1:1 ordning og periodevis arbejde i land på MARTEC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2025

Maersk Offshore Wind A/S

Chief Officer

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

EUC Nord

Genopslag - Underviser til maritim uddannelse

Vil du hjælpe med at uddanne unge og voksne til en af de mest spændende brancher i Danmark – så har vi jobbet til dig lige her! Den maritime industri er i vækst og har brug for veluddannet arbejdskraft.

Ansøgningsfrist

20.08.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fast Skipper/styrmandsafløser til Agersøfærgen

Småøernes færgeselskaber søger for Slagelse Kommune, en fast skipper/styrmandsafløser til Agersø-Omø færgerne. Du vil træde ind og blive del af et erfarent team tilknyttet Agersø færgen, hvor du vil indgå på fuld tid i en tørnliste med skiftende vagter/rul (der er mulighed for overnatning).

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

30.07.2025

Esbjerg Havn

Esbjerg Havn søger Havneassistent

Havneassistenten indgår i døgnvagten, der betjener havnens kunder, og varetager ordensmæssige, administrative og maritime opgaver.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

13.07.2025

Fiskeristyrelsen

Maskinmester til Landbrugs- og Fiskeristyrelsens kontrolskib Nordsøen

Har du lyst til at indgå i et mindre team, der medvirker til at udføre fiskerikontrol til søs ved at varetage vedligehold og service i maskinrummet? Så søger Landbrugs- og Fiskeristyrelsen en maskinmester til fiskerikontrolskibet Nordsøen.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

19.07.2025

Maritimedanmark.dk

Salgstalent søges til salg af b2b-medieløsninger

Vil du arbejde med stærke B2B-medieplatforme og hjælpe virksomheder med at skabe synlighed gennem advertorials, content marketing og annoncering? Har du drive, er proaktiv og trives i en salgsrolle, hvor du både opsøger nye kunder og udvikler eksisterende relationer? Så er du måske vores nye kollega hos Horisont Gruppen A/S.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Maersk Offshore Wind A/S

Marine Technician / Mechanic

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

07.08.2025

Molslinjen A/S

MOLSLINJEN søger befarne Skibsassistenter

Vil du være en del af vores stærke team, hvor vi altid løfter i flok? Og ønsker du en hverdag til søs, men stadig have mulighed for at komme hjem hver dag?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Workplace Harassment and Respect Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with information on different forms of workplace harassment, how to recognise it and what you can do to prevent it.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Hazards and Personal Safety (E-learning course - afholdes løbende)

This course on workplace hazards and personal safety, will inform you about the general hazards you will find offshore, how to evaluate them, and continue to carry out your duties as safely as possible.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Violence awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about different types of workplace violence, signs of potential violence and how best to respond. You will be able to explain the importance and purpose of a workplace violence prevention program and identify violence hazard prevention and controls.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Violence Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about different types of workplace violence, signs of potential violence and how best to respond. You will be able to explain the importance and purpose of a workplace violence prevention program and identify violence hazard prevention and controls.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Harassment and Respect Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with information on different forms of workplace harassment, how to recognize it and what you can do to prevent it.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

Marstal Navigationsskole
Kursus
IMSBC - Carriage of bulk cargoes - Company courses

Contact us for details and possibillities.

Dato

01.07.2025

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal