Lods ombord på et skib er det optimale
Landbaseret lodsning er bare ikke lige så godt som at være ombord, siger hollandske Hans Piso, der er lods og har undervist i landbaseret lodsning ved lodsstationen i Port of IJmuiden i Holland. Der er forskel i de observerede data.
”Når lodsen er ombord, kan han direkte observere skibets manøvreevne. Reagerer det for eksempel på 10-20 graders ror, eller skal rorgængeren lægge roret hårdt over, hver gang skibet skal ændre kurs. Laver rorgængeren en fejl, vil lodsen omgående opdage det, når han er ombord. Alle disse informationer mangler ved landbaseret lodsning”, siger Hans Piso.
Lodsstationen i Port of IJmuiden tilbyder landbaseret lodsning til skibe under 125 meters længde, når vejret gør det umuligt for lodsen at komme ombord, men Hans Piso foretrækker at være ombord på skibet.
”Vi er overbeviste om, at lods ombord uden tvivl er den optimale situation”, siger han.
Også den internationale sammenslutning af tankskibsrederier Intertanko har tidligere været ude og advare mod landbaseret lodsning.
Kilde: Søfartens Ledere