Lille kursændring kan forhindre containertab

Containerskibet One Apus tabte 1.816 containere under en storm. Det hidtil største tab, men langt fra det eneste. Nu kan en dansk opfindelse forudse og forhindre de ukontrollerbare skibsbevægelser, der sender containere over bord.

En dansk opfindelse kan forhindre de voldsomme rul, der får containere til at falde over bord. Arkivfoto..

Containertab skyldes ofte fænomenet parametic roll. Det er en række ukontrollerbare bevægelser, der forstærker hinanden, så skibet på ganske kort tid kan krænge op til 46 grader, og så er det, at containerne falder over bord.

Nu har den danske virksomhed, Kjærulf Pedersen i samarbejde med en stor dansk - unavngiven - skibsreder, udviklet et system, der via tre sensorer kan genkende de tendenser, der fører til parametic roll, og sende en besked til skibets styresystem, så system og besætning har tid til at ændre kurs.  

”Parametic roll kan opstå på blot otte bølgecyklusser, som hver varer fire-fem sekunder, og fra rul til rul kan krængningen blive fordoblet. Det er umuligt at opdage, for det går meget hurtigt, og situationen er utrolig farlig for alle,” siger salgsingeniør og projektleder hos Kjærulf Pedersen, Ole Egelykke-Milandt.

Til gengæld kræver det blot, at kursen ændres en smule for, skibets bevægelser igen aftager.

”Der skal usandsynligt lidt til, før skibet kommer ud af en trend mod parametic roll, og med vores system vil besætningen i praksis aldrig opdage, at skibet automatisk ændrer kurs og dermed har undgået en potentiel farlig situation,” forklarer projektlederen.

Systemet fungerer ved, at skibets bevægelser overvåges i realtid via tre sensorer, der er placeret i skibets stævn, agter og midtskibs, op til 100 gange i sekundet og sammenholder dem med skibets fart, acceleration og retning. Sensorerne opfanger, hvis bevægelserne nærmer sig en tilstand, der kan blive ukontrollerbar, og giver besked til skibets styresystem, så kursen kan ændres og de ukontrollerbare krængninger undgås.

Projektet er udviklet i tæt samarbejde med en stor dansk skibsreder, og lige nu er sensorerne i den sidste testfase. Siden januar har systemet været monteret på fire store containerskibe, der sejler mellem Kina og USA, og systemet er nu ved at blive implementeret på rederiets containerflåde.

”På sigt er planen, at data fra skibene skal indløbe til et centralt sted, så alle rederiets skibe kan gøre brug af de indsamlede data. På den måde får vi en algoritme, der bliver bedre og bedre til at forudse de farlige situationer, og dermed øges sikkerheden markant. Har man en overvågning af samtlige skibe i sin flåde, er jeg overbevist om, at man ikke kommer til at opleve parametic roll igen,” siger Ole Egelykke-Milandt.

Det store mængder data fra sensorerne vil også kunne bruges til en række andre forbedringer så som vægtfordeling og skibets trim i vandet.

Ifølge brancheorganisationen World Shipping Council er der siden 2008 i gennemsnit tabt 1.400 containere om året, men alene omkring årsskiftet 21/22, hvor One Apus mistede sine containere, røg der på blot tre måneder 3.500 containere i Stillehavet.

Kilde: Kjærulf Pedersen.  

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Relateret indhold

23.05.2025Maritimedanmark.dk

Trump varsler gigantisk told mod EU

23.05.2025Maritimedanmark.dk

Søren Karas valgt til Danske Rederiers bestyrelse

23.05.2025Maritimedanmark.dk

Medie: Molslinjen bliver sat til salg

22.05.2025Maritimedanmark.dk

Norden skal hjælpe Microsoft med at reducere CO2-udledning

22.05.2025Maritimedanmark.dk

Torsdag er sidste handelsdag for Svitzer

22.05.2025Maritimedanmark.dk

Markedet for kølecontainere bliver presset af mange typer forstyrrelser

22.05.2025Maritimedanmark.dk

Vindrederi får stærk start på 2025

21.05.2025Maritimedanmark.dk

Aftale sikrer sejlende praktik til fremtidens skibsførere og maskinmestre

Jobmarked

Se alle

Molslinjen A/S

MOLSLINJEN søger befarne Skibsassistenter

Vil du være en del af vores stærke team, hvor vi altid løfter i flok? Og ønsker du en hverdag til søs, men stadig have mulighed for at komme hjem hver dag?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Hjarnø Færgefart S/I søger ny overfartsleder

Hjarnø Færgefart søger en udadvendt og serviceminded overfartsleder til at stå for den daglige ledelse og drift af vores lille færge M/F Hjarnø samt Cykelfærgen Lille Hjarnø. Du skal lede et lille team af dygtige og erfarne medarbejdere på 4 færgefører og 6 billettører. Du vil som overfartsleder dele din arbejdstid mellem administration og sejlads (24 timers vagter) og derfor er sønæringsbevis som minimum bedstemand en nødvendighed.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beredskabsstyrelsen

Beredskabsstyrelsen søger en medarbejder med maritim baggrund til nautiske myndighedsopgaver i afdelingen Sikre Farvande i Korsør

Vil du gøre en forskel i spændingsfeltet mellem maritim faglighed, myndighed, analyse og formidling? Så er du måske vores nye kollega.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

08.06.2025

Samsø Rederi

Maskinchef til HSC LILLEØRE/Samsø Rederi.

Du er Maskinist med sønæringsbevis som Maskinchef, eller Maskinmester med sønæringsbevis af 1’grad.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

24.05.2025

Småøernes Færgeselskaber

Skipper-/Styrmand. Hundested – Rørvig Færgefart A/S

Hvis du har lyst til at være en del af en hyggelig færgeoverfart i Nordsjælland, er her muligheden. Overfarten betjenes af 2 færger ”Isefjord” og ”Nakkehage”, som er henholdsvis 2 og 3 mands betjente – i spidsperioderne (højtider og ferier), sættes begge færger i drift, i lavsæsonen er der en færge i drift ad gangen.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Furuno Danmark A/S

Teknisk Service & Support Manager

FDK, en førende aktør inden for maritim elektronik, søger en erfaren og dynamisk leder af vores service- og tekniske afdelinger. Med base i Hvidovre vil du få ansvaret for at sikre, at vores serviceafdelinger opfylder virksomhedens målsætninger og værdier relateret til professionel tekniske support til vores kunder.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

29.04.2025

Odense Havn

Sælger

Er du købmand af natur og har en naturlig nysgerrighed for at lære om vores kunders forretninger? Brænder du for løsningssalg og er drevet af at skabe resultater både selvstændigt og i samarbejde med dine kolleger? Så kan du blive en del af Odense Havns kommercielle team, hvor du fra første dag vil kunne mærke vores begejstring for det, vi laver.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Køge Marina

Havneassistent til Køge Marina

Køge Marina søger en dygtig allround håndværker med maritim interesse, som fremover kan være vores nye havneassistent

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

24.05.2025

Teknika

Vil du være med til at uddanne fremtidens grønne og blå maskinmestre på Teknika – Copenhagen College og Technology and Marine Engineering?

Teknika søger lige nu en adjunkt eller lektor til undervisning i termiske maskiner og anlæg. Vær med til at forme fremtidens maskinmestre, så de er klædt på til at lede vejen inden for grøn omstilling, bæredygtighed og energioptimering. Vær med til at gøre en forskel – i dag og for fremtiden!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

01.06.2025

PURETEQ A/S

Spare Parts Coordinator til PureteQ’s maritime serviceenhed

Vi søger en erfaren og teknisk velfunderet Spare Parts Coordinator til vores After Sales team. Du kommer til at spille en central rolle i at sikre, at vores kunder får de nødvendige og korrekte spare parts leveret – til rette tid, rette sted og som aftalt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

17.09.2024

Tid

16:00

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark