Lille kursændring kan forhindre containertab
Containerskibet One Apus tabte 1.816 containere under en storm. Det hidtil største tab, men langt fra det eneste. Nu kan en dansk opfindelse forudse og forhindre de ukontrollerbare skibsbevægelser, der sender containere over bord.
En dansk opfindelse kan forhindre de voldsomme rul, der får containere til at falde over bord. Arkivfoto..
Containertab skyldes ofte fænomenet parametic roll. Det er en række ukontrollerbare bevægelser, der forstærker hinanden, så skibet på ganske kort tid kan krænge op til 46 grader, og så er det, at containerne falder over bord.
Nu har den danske virksomhed, Kjærulf Pedersen i samarbejde med en stor dansk - unavngiven - skibsreder, udviklet et system, der via tre sensorer kan genkende de tendenser, der fører til parametic roll, og sende en besked til skibets styresystem, så system og besætning har tid til at ændre kurs.
”Parametic roll kan opstå på blot otte bølgecyklusser, som hver varer fire-fem sekunder, og fra rul til rul kan krængningen blive fordoblet. Det er umuligt at opdage, for det går meget hurtigt, og situationen er utrolig farlig for alle,” siger salgsingeniør og projektleder hos Kjærulf Pedersen, Ole Egelykke-Milandt.
Til gengæld kræver det blot, at kursen ændres en smule for, skibets bevægelser igen aftager.
”Der skal usandsynligt lidt til, før skibet kommer ud af en trend mod parametic roll, og med vores system vil besætningen i praksis aldrig opdage, at skibet automatisk ændrer kurs og dermed har undgået en potentiel farlig situation,” forklarer projektlederen.
Systemet fungerer ved, at skibets bevægelser overvåges i realtid via tre sensorer, der er placeret i skibets stævn, agter og midtskibs, op til 100 gange i sekundet og sammenholder dem med skibets fart, acceleration og retning. Sensorerne opfanger, hvis bevægelserne nærmer sig en tilstand, der kan blive ukontrollerbar, og giver besked til skibets styresystem, så kursen kan ændres og de ukontrollerbare krængninger undgås.
Projektet er udviklet i tæt samarbejde med en stor dansk skibsreder, og lige nu er sensorerne i den sidste testfase. Siden januar har systemet været monteret på fire store containerskibe, der sejler mellem Kina og USA, og systemet er nu ved at blive implementeret på rederiets containerflåde.
”På sigt er planen, at data fra skibene skal indløbe til et centralt sted, så alle rederiets skibe kan gøre brug af de indsamlede data. På den måde får vi en algoritme, der bliver bedre og bedre til at forudse de farlige situationer, og dermed øges sikkerheden markant. Har man en overvågning af samtlige skibe i sin flåde, er jeg overbevist om, at man ikke kommer til at opleve parametic roll igen,” siger Ole Egelykke-Milandt.
Det store mængder data fra sensorerne vil også kunne bruges til en række andre forbedringer så som vægtfordeling og skibets trim i vandet.
Ifølge brancheorganisationen World Shipping Council er der siden 2008 i gennemsnit tabt 1.400 containere om året, men alene omkring årsskiftet 21/22, hvor One Apus mistede sine containere, røg der på blot tre måneder 3.500 containere i Stillehavet.
Kilde: Kjærulf Pedersen.