Lille kursændring kan forhindre containertab

Containerskibet One Apus tabte 1.816 containere under en storm. Det hidtil største tab, men langt fra det eneste. Nu kan en dansk opfindelse forudse og forhindre de ukontrollerbare skibsbevægelser, der sender containere over bord.

En dansk opfindelse kan forhindre de voldsomme rul, der får containere til at falde over bord. Arkivfoto..

Containertab skyldes ofte fænomenet parametic roll. Det er en række ukontrollerbare bevægelser, der forstærker hinanden, så skibet på ganske kort tid kan krænge op til 46 grader, og så er det, at containerne falder over bord.

Nu har den danske virksomhed, Kjærulf Pedersen i samarbejde med en stor dansk - unavngiven - skibsreder, udviklet et system, der via tre sensorer kan genkende de tendenser, der fører til parametic roll, og sende en besked til skibets styresystem, så system og besætning har tid til at ændre kurs.  

”Parametic roll kan opstå på blot otte bølgecyklusser, som hver varer fire-fem sekunder, og fra rul til rul kan krængningen blive fordoblet. Det er umuligt at opdage, for det går meget hurtigt, og situationen er utrolig farlig for alle,” siger salgsingeniør og projektleder hos Kjærulf Pedersen, Ole Egelykke-Milandt.

Til gengæld kræver det blot, at kursen ændres en smule for, skibets bevægelser igen aftager.

”Der skal usandsynligt lidt til, før skibet kommer ud af en trend mod parametic roll, og med vores system vil besætningen i praksis aldrig opdage, at skibet automatisk ændrer kurs og dermed har undgået en potentiel farlig situation,” forklarer projektlederen.

Systemet fungerer ved, at skibets bevægelser overvåges i realtid via tre sensorer, der er placeret i skibets stævn, agter og midtskibs, op til 100 gange i sekundet og sammenholder dem med skibets fart, acceleration og retning. Sensorerne opfanger, hvis bevægelserne nærmer sig en tilstand, der kan blive ukontrollerbar, og giver besked til skibets styresystem, så kursen kan ændres og de ukontrollerbare krængninger undgås.

Projektet er udviklet i tæt samarbejde med en stor dansk skibsreder, og lige nu er sensorerne i den sidste testfase. Siden januar har systemet været monteret på fire store containerskibe, der sejler mellem Kina og USA, og systemet er nu ved at blive implementeret på rederiets containerflåde.

”På sigt er planen, at data fra skibene skal indløbe til et centralt sted, så alle rederiets skibe kan gøre brug af de indsamlede data. På den måde får vi en algoritme, der bliver bedre og bedre til at forudse de farlige situationer, og dermed øges sikkerheden markant. Har man en overvågning af samtlige skibe i sin flåde, er jeg overbevist om, at man ikke kommer til at opleve parametic roll igen,” siger Ole Egelykke-Milandt.

Det store mængder data fra sensorerne vil også kunne bruges til en række andre forbedringer så som vægtfordeling og skibets trim i vandet.

Ifølge brancheorganisationen World Shipping Council er der siden 2008 i gennemsnit tabt 1.400 containere om året, men alene omkring årsskiftet 21/22, hvor One Apus mistede sine containere, røg der på blot tre måneder 3.500 containere i Stillehavet.

Kilde: Kjærulf Pedersen.  

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Relateret indhold

31.05.2025Maritimedanmark.dk

Endnu et skib er på grund i Øresund

31.05.2025Maritimedanmark.dk

Kaptajn nægter skyldig i manddrab

30.05.2025Maritimedanmark.dk

Genvejsfærgen Columbus fortsætter sejladsen

30.05.2025Maritimedanmark.dk

Rekordmange besætninger lades i stikken

28.05.2025Maritimedanmark.dk

Flere alvorlige fejl om bord på NCL Salten

28.05.2025Maritimedanmark.dk

Arctic Umiaq Line får underskudsgaranti

28.05.2025Maritimedanmark.dk

46 containere drevet i land

28.05.2025Maritimedanmark.dk

Politiet udvider efterforskning af besætning

Jobmarked

Se alle

Maersk Offshore Wind A/S

Second Officer

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

03.07.2025

Maersk Offshore Wind A/S

Third Engineer

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

03.07.2025

Skoleskibet Danmark

Uddannelseskoordinator til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger uddannelseskoordinator til rederiet. Skoleskibet DANMARK er et unikt skib i en moderne verden, hvor en historisk silhuet danner rammen om en nutidig maritim uddannelse for velfungerende unge i alderen 17-25 år. Skibet sejler tre togter om året med 80 elever pr. togt.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.06.2025

Molslinjen A/S

MOLSLINJEN søger befarne Skibsassistenter

Vil du være en del af vores stærke team, hvor vi altid løfter i flok? Og ønsker du en hverdag til søs, men stadig have mulighed for at komme hjem hver dag?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Hjarnø Færgefart S/I søger ny overfartsleder

Hjarnø Færgefart søger en udadvendt og serviceminded overfartsleder til at stå for den daglige ledelse og drift af vores lille færge M/F Hjarnø samt Cykelfærgen Lille Hjarnø. Du skal lede et lille team af dygtige og erfarne medarbejdere på 4 færgefører og 6 billettører. Du vil som overfartsleder dele din arbejdstid mellem administration og sejlads (24 timers vagter) og derfor er sønæringsbevis som minimum bedstemand en nødvendighed.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beredskabsstyrelsen

Beredskabsstyrelsen søger en medarbejder med maritim baggrund til nautiske myndighedsopgaver i afdelingen Sikre Farvande i Korsør

Vil du gøre en forskel i spændingsfeltet mellem maritim faglighed, myndighed, analyse og formidling? Så er du måske vores nye kollega.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

08.06.2025

Småøernes Færgeselskaber

Skipper-/Styrmand. Hundested – Rørvig Færgefart A/S

Hvis du har lyst til at være en del af en hyggelig færgeoverfart i Nordsjælland, er her muligheden. Overfarten betjenes af 2 færger ”Isefjord” og ”Nakkehage”, som er henholdsvis 2 og 3 mands betjente – i spidsperioderne (højtider og ferier), sættes begge færger i drift, i lavsæsonen er der en færge i drift ad gangen.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Odense Havn

Sælger

Er du købmand af natur og har en naturlig nysgerrighed for at lære om vores kunders forretninger? Brænder du for løsningssalg og er drevet af at skabe resultater både selvstændigt og i samarbejde med dine kolleger? Så kan du blive en del af Odense Havns kommercielle team, hvor du fra første dag vil kunne mærke vores begejstring for det, vi laver.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Teknika

Vil du være med til at uddanne fremtidens grønne og blå maskinmestre på Teknika – Copenhagen College og Technology and Marine Engineering?

Teknika søger lige nu en adjunkt eller lektor til undervisning i termiske maskiner og anlæg. Vær med til at forme fremtidens maskinmestre, så de er klædt på til at lede vejen inden for grøn omstilling, bæredygtighed og energioptimering. Vær med til at gøre en forskel – i dag og for fremtiden!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

01.06.2025

MAERSK TRAINING

Crane Instructor in Svendborg

Maersk Training, a global leading learning provider to the maritime, oil & gas and wind industry, is expanding our offerings and growing our business within the maritime and energy industry. Thus we are looking for an ambitious, dynamic and experienced Crane Driver to join our team in Svendborg as Crane Instructor. We are looking for a person with frontline operational experience on vessels or offshore and the potential, ability and skills to pass on experience, knowledge and competence.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

17.09.2024

Tid

16:00

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark