Krigsskib blev advaret før kollision
Den amerikanske missildestroyer USS Fitzgerald, der blev ramt af et containerskib i japanske farvande, undlod at reagere på advarselssignaler eller ændre kurs for at undgå kollisionen, der kostede syv besætningsmedlemmer livet, ifølge en rapport om episoden fra det filippinske skibs kaptajn.
Flere amerikanske og japanske undersøgelser er på vej for at fastslå, hvorfor missildestroyeren USS Fitzgerald og det meget større containerskib ACX Crystal kolliderede i klart vejr syd for Tokyo Bay i de tidlige timer den 17. juni.
I den første detaljerede rapport fra en af de direkte involverede, sagde fragtskibets kaptajn, at ACX Crystal havde signaleret med blinkende lys, efter at Fitzgerald ”pludselig” satte farten op på en kurs, der ville krydse containerskibets.
Containerskibet drejede hårdt til styrbordet for at undgå krigsskibet, men ramte Fitzgerald 10 minutter senere klokken 1.30, ifølge en kopi af kaptajn Ronald Advincula's rapport til den japanske skibsejer Dainichi Investment Corporation, der er blevet set af Reuters. US Navy nægter at kommentere oplysningen, der ikke har kunnet verificeres fra en uafhængig kilde.
Kollisionen rev et hul under Fitzgeralds vandlinje og dræbte syv marinesoldater. De omkomne befandt sig i et opholdsrum, mens Fitzgeralds øverstkommanderende kom til skade, mens han opholdt sig i sin kahyt. Det tyder på, at der ikke blev slået alarm om en overhængende fare for kollision.
En talsmand for US Navy's syvende flåde i Yokosuka, Fitzgeralds hjemhavn, vil ikke kommentere en igangværende undersøgelse.
Der har også, på baggrund af AIS-data, været spekuleret i, at ACX Crystal sejlede for autopilot uden styrmand på broen, da sammenstødet skete. Dataene viser, at Crystal to gange ændrede kurs 90 grader mod styrbord omkring klokken 01.32 og 01.34 og sænkede farten med seks knob. Herefter drejede skibet 180 grader til styrbord og fortsatte på sin oprindelige nordøstlige kurs.
Kilde: Maritime Global News