Kontrol af skibes svovludledning i udbud
Efter de nye regler om svovludledning fra skibe er trådt i kraft, har Miljøstyrelsen sendt kontrolopgaven med skorstensrøg fra gennemsejlende skibe i udbud. Reglerne betyder, at skibe skal reducere deres svovludledning med 90 procent, når de sejler ind i den Engelske Kanal eller runder Skotland.
I forlængelse af, at svovldirektivet trådte i kraft fra første januar, er der kommet EU krav om, at landenes Port State Control (PSC) tjekker svovludledningen fra 10 procent af de udenlandske skibe, der lægger til havnene.
Dette er Danske myndigheder allerede godt i gang med. Allerede sidste år fik 75 skibe, der anløb dansk havn, tjekket svovludledningen i udstødningen - og måltallet for 2015 er 150 skibe årligt.
”Ifølge EU-reglerne skal Danmark tjekke cirka 100 skibe årligt, så vi tjekker mange flere, end reglerne påbyder os”, siger Carsten Møberg Larsen, funktionsleder i Miljøstyrelsen.
Når de gennemsejlende skibes udledninger skal tjekkes, kræver det noget mere udstyr - og det er denne del af opgaven, der nu er sendt i EU-udbud.
Der er tale om to forskellige målemetoder. Dels faste målestationer der kan være monteret på broer eller bundfaste fyr og dels målinger fra luft, ved ganske enkelt at flyve igennem skibenes skorstensrøg med fly eller droner og 'sniffe' til udledningen.
Ifølge udbuddet skal det være muligt at måle døgnet rundt. Der skal tages højde for meteorologiske forhold samt, at der kan forekomme fejlmålinger, hvis to skibe sejler tæt sammen. Målingerne fra luften ikke er sikre nok til at holde i en retssag. Men de skal opfattes som en form for screening.
I udbudsmaterialet er der hverken sat et tidspunkt for, hvornår kontrollen skal gå i gang eller hvor mange skibe, der som minimum skal tjekkes årligt. Lovgivningsmæssigt er der ikke nogen krav til antal på denne del af kontrollen.
Miljøstyrelsen forventer, at kontrollen starter med udgangen af første kvartal af 2015.
Kilde: Søfartens Ledere