Kolding: Kundefokus sender Mærsk i top
Kundefokus skal være med til at sætte Maersk Line solidt i førerpositionen som sin industris ubestridte leder. Det slår topchefen for Maersk Line Eivind Kolding fast i nyhedsbrevet fra konsulentvirksomheden Klaus Lund & Partnere for maj.
"Målet er at gøre det lige så enkelt at booke en container hos os som en bog hos Amazon.com", siger Eivind Kolding til nyhedsbrevet.
Inspirationen til at nå dette hentes overvejende fra andre selskaber end rederier.
"I en traditionsbundet branche som shipping er det naturligt og nødvendigt at hente inspiration udefra for at vi kan nå vores ambition om at blive den ubestridte indenfor containershipping", siger Kolding.
Han nævner bl.a. den amerikanske internetboghandel Amazon.com som en oplagt inspirationskilde for organisationen, når det kommer til hvordan man som kunder booker og bestiller et produkt.
"Amazon fungerer som et fortrinligt billede i vores kommunikation både internt og eksternt. Alle forstår, hvor vi vil hen", siger topchefen.
Fra Singapore Airlines henter rederiet inspiration til, hvordan rederiet ønsker, at kunderne oplever den personlige betjening. Fra et andet luftfartsselskab, British Airways, har Maersk Line-topchefen hentet erfaringer om selve transformationen fra traditionel kundekontakt til internetbaseret kundekontakt.
På det operationelle område er Maersk Line-chefen meget inspirerede af amerikanske UPS og i tæt dialog med dem om deres verdensklassestandard for leveringssikkerhed.
Inspiration og feedback henter topchefen fra personlige møder med flere hundrede kunder om året både i hovedkontoret på Esplanaden og især på sine rejer
Kilde: nordnet.se