DNV: Skibsfarten går ind i næste fase af grøn omstilling
Den maritime sektors grønne omstilling bevæger sig ind i en ny fase med strategiske investeringer, flådeparathed og nye regler i fokus, fremgår det af DNV’s nye Maritime Forecast to 2050.
Foto: DNV
IMO’s Net-Zero Framework ventes vedtaget i oktober, mens antallet af skibe, der kan sejle på alternative brændstoffer, næsten vil fordobles frem mod 2028.
Ifølge DNV kan flåden i 2030 forbruge op til 50 mio. ton lavemissionsbrændsler årligt – dobbelt så meget som krævet for at nå IMO’s 2030-mål. Udfordringen er, at det faktiske forbrug i dag kun 1 mio. ton.
Rapporten peger på løsninger som udnyttelse af eksisterende brændstofinfrastruktur, energieffektivitetstiltag på nybygninger, udbredelse af kulstofopsamling ombord samt vindassisteret fremdrift, der kan reducere brændstofforbruget med 5–20 pct.
”Branchen står klar til næste fase af den maritime energitransition,” siger Knut Ørbeck-Nilssen, CEO i DNV Maritime.
Rapportens hovedforfatter, Eirik Ovrum, peger på, at industrien har gjort store tekniske fremskridt i de seneste år:
”Men løsningerne fungerer stadig isoleret. For at skabe reel effekt skal de integreres i flådestrategier, støttes af infrastruktur og anerkendes i reguleringsrammerne,” siger han.
Rapporten opfordrer i år ifølge Offshore Energy aktørerne til at forberede sig i tide og vurdere alle omkostningseffektive veje, da de optimale strategier vil variere efter skibstype, operationelt mønster og reguleringskrav.
-emte