DFDS-profilen Kasper Moos bliver ny CEO for P&O Ferries
P&O Ferries henter den mangeårige direktør i DFDS, Kasper Moos, ind som ny CEO. Han afløser den kontroverseille Peter Hebblethwaite, der fik tilnavnet “Britains most hated boos” efter en voldsom fyringsrunde, derefterfølgende førte til lovændringer.
Kasper Moos tiltræder som ny topchef i rederiet P&O Ferries i slutningen af september.. Foto: Linkedin-profil
Ifølge flere medier tiltræder Kasper Moos sit nye job i slutningen af september og efter 14 år i DFDS - senest som vice president og chef for passagerdivision - kender han konkurrencesituationen ud og ind på Kanalen, hvor han som topchef for P&O Ferries skal konkurrere med sin gamle arbejdsgiver.
Kasper Moos skrev i et memo til P&O Ferries medarbejdere torsdag ifølge Sky News:
"Dette er et globalt anerkendt brand i færgebranchen, som i dag leverer vitale passager- og fragtruter mellem Storbritannien og det europæiske fastland – og internt i Storbritannien. Jeg ser frem til at komme i gang, fortsætte transformationen af dette fantastiske selskab og sikre, at vi giver vores kunder den høje servicekvalitet, de har brug for.”
Den hidtidige CEO, Peter Hebblethwaite blev i 2022 genstand for massiv kritik, da P&O Ferries – der er ejet af Dubai-baserede DP World – fyrede 800 medarbejdere uden varsel. Flere fik besked om fyringen via en videomeddelelse og episoden udløste politisk storm i Storbritannien og førte til lovændringer, der styrker arbejdstageres rettigheder og til øgenavnet “Britains most hated boos”.
Ganesh Raj, der er COO for P&O Ferries ejer, DP World Marine Services Global kalder Kasper Moos for en “inspirerende leder med omfattende erfaring i branchen”.
“Jeg er meget glad for, at han nu tiltræder som CEO for P&O Ferries og skal lede selskabet mod fremtidig succes,” siger udtaler Ganesh Raj.
P&O Ferries transporterer årligt 4,5 mio. passagerer på ruter mellem Storbritannien og europæiske havne som Calais og Rotterdam samt på ruten mellem Nordirland og Skotland.
Rederiet blev hårdt ramt af først Brexit og siden Covid-19 pandemien, der førte til færre passagerer og lavere fragtmængder. Det førte til lukningen af flere ruter og enorme underskud. I regnskabsåret 2021 lød nettotabet på omkring 375 mio. pund og i 2022 tabte rederiet 249 mio. pund efter skat ifølge Sky News.
Siden er det lykkes at stabilisere driften og tabet blev i 2023 reduceret til godt 90 mio. pund.
Regnskabet for 2024 er endnu ikke offentliggjort, men danske Kasper Moos har uden tvivl et stort stykke arbejde foran sig for at få det 187 år gamle rederi på ret køl.
-emte