Klima: Maersk Tankers støtter EU-regulering
Maersk Tankers støtter nu sammen med Torvald Klaveness en ny tilgang til regulering af skibsfartens udledning af drivhusgasser: Den behøver ikke længere kun at være global. Skibsfarten skal gå ind i arbejdet for at få indflydelse.
Der lød nye toner fra flere store spillere inden for skibsfarten i forhold til arbejdet med at reducere udledningerne af drivhusgasser på de netop overståede virtuelle møder i Global Maritime Forum.
“Parallelt med at presse på for indførelsen af en global afgift gennem IMO, bør vi også blande os ved at vise aktiv støtte og presse på for national og regional regulering,” sagde Christian Ingerslev, CEO i Maersk Tankers.
EU Kommissionen bakket op af et flertal i EU Parlamentet arbejder på, at skibsfarten skal omfattes af EU´s ETS-kvoteregler for CO2 - et forslag, der hidtil er blevet kritiseret af en række af skibsfartens organisationer.
“Det er ikke et spørgsmål om hvorvidt EU lader ETS omfatte skibsfarten, mens et spørgsmål om hvordan. Vi bliver nødt til at omfavne det, engagere os i det og måske kan vi mekanismen så struktureres, så den kommer til at gælde globalt,” sagde Lasse Kristoffersen, der er CEO i rederiet Torvald Klaveness.
Danske Rederier foretrækker internationale regler, men anerkender EU-systemets grønne ambitioner om
at indføre CO2-kvoter for skibsfarten.
"Danske Rederier anerkender den politiske ambition i EU systemet og arbejder – på trods af, at vi foretrækker global regulering – konstruktivt i forhold til at sikre, at ETS forslaget for så vidt muligt bliver en fordel for danske rederier," sagde Maria Skipper Schwenn, der er direktør for sikkerhed, miljø og maritime forskning i Danske Rederier, til Maritime Danmark i september efter EU Parlamentets afstemning om ETS-forslaget.
Kilde: Global Maritime Forum.