Kina vil have rekord høje rater ned
Spotraterne på transport af containere over Stillehavet mellem Kina og USA har i de sidste uger sat nye rekorder. Færre skibe skibe end tidligere og en tiltagende efterspørgsel har presset prisen op på et niveau, som de kinesiske myndigheder tilsynelandende ikke vil finde sig i.
På et møde med de største rederier - bl.a. Maersk -
i sidste uge forlangte det kinesiske transportministerium, at priserne blev normaliseret og at mere kapacitet blev indsat på ruten til Nordamerika, skriver Splash på baggrund af oplyserne fra kilder i markedet.
Ministeriet har tidligere bedt rederierne redegøre for baggrunden for de voldsomme stigning i raterne på den travle rute, der ifølge Shanghai Shipping Exchange har bragt prisen for at få transporteret en 40-fods container fra Shanghai til USA´s vestkyst op på 3.813 dollar, hvilket er en stigning på 1,5 pct. i forhold til ugen før.
Det er samtidig mere end tre gange prisen for at få sendt den samme container fra Asien til Nordeuropa målt på prisen pr. sømil.
Alphaliner kaldte i sidste uge det faktum for “bemærkelsesværdigt al den stund, at rederierne behøver færre skibe og ressourcer på at betjene en kortere handelsrute,” mens Sea-Intelligence “ikke vil blive overrasket,” hvis EU´s konkurrencemyndigheder og
US Federal Maritime Commission går ind i sagen i de kommende måneder, fremgik det af deres sidste rapport.
Om og hvordan de kinesiske myndigheder i givet fald vil sætte magt bag kravet til rederierne om lavere priser og højere kapacitet fremgår ikke.
Kilde: Splash