Karstensens Skibsværft svarer igen på kritik

I en udsendt pressemeddelelse svarer Karstensens Skibsværft nu igen på kritik af værftets udbygningsplaner, der blev fremsat på et pressemøde fredag. Kritikken retter sig imod, at værftet ønsker at bygge en 35 meter høj tørdokhal i Vestre Bassin i Skagen Havn.

Sådan kan den nye værftshal komme til at se ud. Kilde: Skibsbyggeri og reparation gennem 100 år, udgivet 2017.

På pressemødet, der var arrangeret af Eigild Christensen - forretningsmand med sommerbolig i Skagen - og Jens Stubkjær - der er lokal beboer, var synspunktet,

at den store bygning vil ødelægge havnens visuelle udtryk, og dermed skade den vigtige turistindustri i byen.

Som svar på kritikken skriver Karstensens Skibsværfts ledelse nu:

”Vi havde imødeset det pludseligt arrangerede pressemøde omkring protest, men også forslag på alternativer til placering af ny tørdok med overbygning på Karstensens Skibsværft, med spænding.

Desværre var der ikke noget nyt under solen, idet de foreslåede alternative placeringer allerede har været vurderet, og er endog også præsenteret i det omfattende materiale, som er offentligt fremlagt.

Vi er sikre på, at forslagene fra Eigild Christensen og Jens Stubkjær er fremsat i god mening, men de mangler en helt grundlæggende forståelse for produktionen på Karstensens Skibsværft. Værftet har 2 afdelinger: Reparation- og nybygning-, hver med egen ledelse og medarbejdere. Hver afdeling fungerer på vidt forskellige produktions- og logistikmæssige samt økonomiske præmisser. En ny dok skal være en del af reparationsafdelingen, og kun undtagelsesvis anvendes til nybygninger.

Med dette in mente skal vi kortfattet forsøge at redegøre for, hvorfor de fremførte placeringer ikke er aktuelle:

Vers A – tidligere Danish Yachts område. Dette område er i dag KS nybygningsafdeling (NYB), og er derfor i udgangspunkt ikke en aktuel placering. Den helt konkrete udfordring er, at NYBs produktionsapparat og velfærdsfaciliteter for nuværende er udnyttet tæt på maksimalt med op til 400 medarbejdere/leverandører dagligt. Endvidere er der en geografisk/logistikmæssig udfordring, idet trafikken ind/ud fra NYB er begrænset af et snævert område. Det er med andre ord ikke muligt at øge bemandingen på dette område.

Vers B – Krydstogtkajen Indledningsvis så gøres der opmærksom på, at området slet ikke lagt ud til værftsdrift. Selv i tilfælde at Skagen Havn skulle medgive en placering her, så vil den ikke være aktuel for KS, idet alle vore produktionsfaciliteter vil ligge alt for langt væk.

Vers C - Jollehavnen Langt hen ad vejen er det samme argumenter som vi fremfører ovenfor imod placering på tidligere Danish Yachts område.

Derudover vil der jo være en kæmpemæssig økonomisk udfordring ved at skulle flytte en hel jollehavn. Det er vanskeligt at se, hvem der skulle kunne bære den økonomiske byrde. Vores konklusion var, og er altså fortsat, at en ny tørdok med overbygning skal placeres ved værftets nuværende reparationsafdeling, hvor vi i forvejen har hele det produktionsapparat, som er nødvendigt for at kunne servicere en ny dok.

Vi respekterer Eigild Christensen og Jens Stubkjærs ret til både at varetage egne interesser, og at have sine meninger om vores projekt. Men det er forkert at skjule protesterne under dække af, at de har alternative løsninger.

Dette projekt blev fremlagt første gang for 5 år siden, og var også da i nabohøring. I mellemtiden har vi og vores rådgiver, Rambøll, brugt mange ressourcer på at dokumentere hele projektet yderligere. Også de miljømæssige konsekvenser og tiltag er præsenteret i det fremlagte materiale. Faktisk er en af grundtankerne bag overbygningen jo at være endnu mere miljøbevidste.

Tilbage i april i år blev projektet gen-præsenteret, bl.a. af Nordjyske. Der er altså ikke tale om et pludseligt sommerferie stunt fra hverken Frederikshavn Kommune eller vores side. Tværtimod har vi forsøgt at være mest mulige åbne, og vi har altid diskuteret og forklaret for de borgere, der har været interesserede i at høre herom.

Vi har ikke tidligere registreret nogen interesse fra Eigild Christensen og Jens Stubkjær. Frederikshavns Kommunes politikere må naturligvis tage stilling til, om høringsperioden skal udvides. Vi har dog vanskeligt ved at se nogen nævneværdig grund til en sådan forlængelse”.

Redaktionen

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Relateret indhold

29.05.2025Maritimedanmark.dk

Ordrerne vælter ind hos Terma

21.05.2025Maritimedanmark.dk

MAN på vej med verdens hidtil stærkeste metanolmotor

16.05.2025Maritimedanmark.dk

A.P. Møller Holding gennemfører køb af Svitzer

16.05.2025Maritimedanmark.dk

Tyskland træder ind på skrotningsmarkedet

15.05.2025Maritimedanmark.dk

Grønland vil være med til at bygge arktiske krigsskibe

14.05.2025Maritimedanmark.dk

Desmi går tilbage på top- og bundlinje

13.05.2025Maritimedanmark.dk

Rusland vil udbygge sin skibsbygningsindustri

07.05.2025Maritimedanmark.dk

Svendborg-værft udvider med større flydedok og flere arbejdspladser

Jobmarked

Se alle

Maersk Offshore Wind A/S

Second Officer

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

03.07.2025

Maersk Offshore Wind A/S

Third Engineer

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

03.07.2025

Skoleskibet Danmark

Uddannelseskoordinator til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger uddannelseskoordinator til rederiet. Skoleskibet DANMARK er et unikt skib i en moderne verden, hvor en historisk silhuet danner rammen om en nutidig maritim uddannelse for velfungerende unge i alderen 17-25 år. Skibet sejler tre togter om året med 80 elever pr. togt.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.06.2025

Molslinjen A/S

MOLSLINJEN søger befarne Skibsassistenter

Vil du være en del af vores stærke team, hvor vi altid løfter i flok? Og ønsker du en hverdag til søs, men stadig have mulighed for at komme hjem hver dag?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Hjarnø Færgefart S/I søger ny overfartsleder

Hjarnø Færgefart søger en udadvendt og serviceminded overfartsleder til at stå for den daglige ledelse og drift af vores lille færge M/F Hjarnø samt Cykelfærgen Lille Hjarnø. Du skal lede et lille team af dygtige og erfarne medarbejdere på 4 færgefører og 6 billettører. Du vil som overfartsleder dele din arbejdstid mellem administration og sejlads (24 timers vagter) og derfor er sønæringsbevis som minimum bedstemand en nødvendighed.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beredskabsstyrelsen

Beredskabsstyrelsen søger en medarbejder med maritim baggrund til nautiske myndighedsopgaver i afdelingen Sikre Farvande i Korsør

Vil du gøre en forskel i spændingsfeltet mellem maritim faglighed, myndighed, analyse og formidling? Så er du måske vores nye kollega.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

08.06.2025

Småøernes Færgeselskaber

Skipper-/Styrmand. Hundested – Rørvig Færgefart A/S

Hvis du har lyst til at være en del af en hyggelig færgeoverfart i Nordsjælland, er her muligheden. Overfarten betjenes af 2 færger ”Isefjord” og ”Nakkehage”, som er henholdsvis 2 og 3 mands betjente – i spidsperioderne (højtider og ferier), sættes begge færger i drift, i lavsæsonen er der en færge i drift ad gangen.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Odense Havn

Sælger

Er du købmand af natur og har en naturlig nysgerrighed for at lære om vores kunders forretninger? Brænder du for løsningssalg og er drevet af at skabe resultater både selvstændigt og i samarbejde med dine kolleger? Så kan du blive en del af Odense Havns kommercielle team, hvor du fra første dag vil kunne mærke vores begejstring for det, vi laver.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Teknika

Vil du være med til at uddanne fremtidens grønne og blå maskinmestre på Teknika – Copenhagen College og Technology and Marine Engineering?

Teknika søger lige nu en adjunkt eller lektor til undervisning i termiske maskiner og anlæg. Vær med til at forme fremtidens maskinmestre, så de er klædt på til at lede vejen inden for grøn omstilling, bæredygtighed og energioptimering. Vær med til at gøre en forskel – i dag og for fremtiden!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

01.06.2025

MAERSK TRAINING

Crane Instructor in Svendborg

Maersk Training, a global leading learning provider to the maritime, oil & gas and wind industry, is expanding our offerings and growing our business within the maritime and energy industry. Thus we are looking for an ambitious, dynamic and experienced Crane Driver to join our team in Svendborg as Crane Instructor. We are looking for a person with frontline operational experience on vessels or offshore and the potential, ability and skills to pass on experience, knowledge and competence.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

17.09.2024

Tid

16:00

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark