Kæmper for sin plads med ny gigant-serie

Hvis CMA CGM som vedvarende forlydender vil vide bestiller en ny serie af rekordsættende gigant-skibe på 22.000 TEU vil det være rederiets forsøg på at indhente sine konkurrenter, vurderer Drewry. Cosco-OOCL fusionen sender rederiet ned af ranglisten.

“Trods en lang periode med afholdenhed ser det ud til, at skibsrederes afhængighed af nye store skibe stadig ligger i blodet, siger en researcher fra Drewry i en kommentar nyheden om, at CMA CGM skulle være op vej til at bestille op til ni nye skibe med en kapacitet på 22.000 TEU.

Nok til at gøre dem til verdens største containerskibe.

En så stor ordre af ny kapacitet kunne ses som en trussel mod den meget skrøbelige bedring af fragtmarkedet, der er set igennem det sidste års tid, men det er ifølge Drewry ikke en overvejelse, som den enkelte reder gør sig.

Rederier træffer beslutninger på baggrund af deres egen position. “Fra CMA CGM´s synspunkt står rederiet overfor et fald på rangstigen over de største containerrederier efter fusionen mellem Cosco og OOCL, samtidig med at rederiet mangler top-klasse skibe i forhold til sine nærmeste konkurrenter,” siger Drewry.

“Læg dertil, at de under-beskæftigede værfter sikkert har tilbudt en stor rabat,

så er det let at se, hvordan CMA CGM er blevet overbevist,” hedder det videre.

CMA CGM´s største skibe er i dag i 17.800 TEU-klassen, hvor det selv ejer tre og har tre chartrede skibe. Overfor det står Maersk Line, der i dag råder over 31 egne skibe med en kapacitet på mere end 18.000 TEU.

“På en måde handler det her om, at CMA CGM forsøger at indhente sine konkurrenter. Hvis alle ni skibe bliver bestilt, vil det næsten fordoble CMA CGM´s ordrebog til omkring 425.000 TEU og hjælpe med til at lukke hullet op til de nærmeste rivaler,” siger konsulentfirmaet. Det vil dog alligevel ikke være nok til at generobre 3. pladsen på listen over verdens største containerrederier, tilføjer Drewry.

Drewry konkluderer, at en stigende markedsandel for nogle rederier fortsat er det gældende princip overfor den bredere trend i markedet om at nedbringe gæld:

“Hvor mange rederier, der deler det princip vil afgøre, om industrien kan blive på sporet hen i mod en bæredygtig indtjening, eller vil gentage armlægningerne og tendenserne til overkapacitet fra tidligere”.

Kilde: TradeWinds

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

07.12.2024Maritimedanmark.dk

Medie: USA har fulgt sagen om Yi Peng 3 tæt

07.12.2024Maritimedanmark.dk

Danske Rederier: Egypten vigtig for dansk skibsfart

06.12.2024Maritimedanmark.dk

Somaliske pirater er aktive igen

06.12.2024Maritimedanmark.dk

Besætning tvunget til at evakuere tæt på Yemen

05.12.2024Maritimedanmark.dk

Tankskib kolliderede med containerskib i megastørrelsen

05.12.2024Maritimedanmark.dk

Søfartsstyrelsen på vej med digitale beviser

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Ny ejer af Oslo-ruten dropper anløb i Frederikshavn

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Maersk overhalet på ruterne over Stillehavet

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark