Ingen bedring på berygtet ophugningsstrand
Indien har vedtaget flere love, der skal sikre bedre arbejdsforhold på bl.a. ophugningsværfterne på Alang stranden, Men der bliver bare ikke gjort forsøg på at håndhæve dem, så vilkårene for arbejderne har ikke forbedret sig, viser en ny undersøgelse.
Der er ikke sket forbedringer for arbejderne på Alang stranden i Indien, der huser en række ophugningsværfter, der er berygtet for deres dårlige sikkerhed og arbejdsforhold. Der mangler fortsat beskyttelsesudstyr til arbejderne, der er ingen veludstyrede lægeklinikker og arbejdstiden er stadig alt for lang. Det viser en ny uafhængig rapport fra Tata Institute of Social Sciences i Mumbai.
Ifølge rapporten, der omtales i avisen The Indian Express, er mindst 48 arbejdere blevet dræbt ved arbejdsulykker siden 2014. Mere end halvdelen af de interviewede arbejdere siger, at de har været udsat for arbejdsulykker inden for det seneste år. 39 pct af disse oplyste, at de ikke havde fået lægehjælp, mens 52 pct. ikke fik løn eller anden kompensation, når de var fraværende på grund af en arbejdsulykke.
Manglen på ordentlig udstyrede lægeklinikker i Alang giver anledning til særlige bekymring, da der i området blot er tre simple klinikker, to af dem drevet af Røde Kors, mens den tredje er drevet privat af en læge. Ingen af dem har udstyr til at behandle store og livstruende skader.
Det er for nyligt blevet fremhævet som positivt, at Indien nu har tilsluttet sig Hong Kong konventionen om skibsophugning og selv har indført en lovgivning omkring ophugning af skibe, men det nytter bare ingenting, når myndighederne ikke gør noget for at sikre overholdelsen af de nye love og regler, påpeger NGO Shipbreaking Platform.
“Der er ingen mangel på love i Indien, der skal beskytte både arbejdere og miljøet fra de mange skader, der er forårsaget af den uholdbare praksis på Alang. Det er på høje tid, at den indiske regering håndhæver disse love for at sikre, at industrien indfører en virkelig sikker og grøn praksis ved ophugning af skibe på standen,” siger Ingvild Jenssen, der er direktør for NGO Shipbreaking Platform.
Kilde: NGO Shipbreaking Platform