Industrisamarbejde om svenske isbrydere
Maritimt Forum afholdt et isbryderseminarium i Luleå Havn den 26. oktober. En af præsentationerne på seminaret handlede om et industrielt samarbejde mellem SAAB, Stena, SSAB og ABB. Formålet er at kunne komme med et bud på den næste generation svenske isbrydere.
”Det er godt, at SAAB, Stena, SSAB og ABB danner et industrielt samarbejde for at tilbyde næste generationens isbrydere. Det er også meget glædeligt, at Sverige har industrielle færdigheder til at bygge isbrydere”, siger
Joachim Glassell, administrerende direktør for Maritime Forum.
Industrigruppen, der kalder sig Svenska Isbrytare , ønsker at arbejde for nye isbrydere, der sikrer søfarten og eksport, men også kan bruges til andre formål. Et eksempel herpå nævnes polarforskning, klima- og miljøforskning, maritim overvågning, krishåndtering, internationale opgaver og samfundsnyttigt arbejde.
Svenska Isbrytare lægger vægt på, at de nye isbrydere skal være miljø - og klimavenligt konstrueret og bidrage til at opfylde Sveriges høje miljømål. De vil blive tilpasset forsyning fra vedvarende energi og nationalt producerede brændstoffer. De vil også være forberedt på fremtidige opgraderinger.
Joachim Glassell
mener, at det nu er vigtigt, at parlamentet og regeringen beslutter sig for at bygge isbrydere, så Sjöfartsverket kan gå videre med at designe og planlægge bygningen af dem.
De fleste svenske isbrydere er relativt gamle og for små til reelt at kunde bryde is for de stadigt større skibe, der anløber havnene i Botnisk Bugt om vinteren. Sverige hyrer derfor stort set næsten hvert år isbryderhjælp fra blandt andet Finland.
Kilde: Redaktionen