Ikonisk fyrskib skal renoveres for mio-beløb

Det historiske fyrskib 17, Gedser Rev, er forsikret for et tocifret millionbeløb, inden det begiver sig ud på en rejse fra Helsingør til værftet i Hvide Sande, hvor det skal renoveres.

Fyrskib nr. 17, Gedser Rev, ventes tilbage til Helsingør i sidst på året 2024.. Foto: Nationalmuseet

Det letteste ville være at tage fyrskibet, der er ejet af Nationalmuseet og langtidsudlånt til Helsingør Kommune, gennem Limfjorden.

Men her er vandstanden i øjeblikket for lav, og derfor må det 128 år gamle skib bugseres hele vejen rundt om Skagen for at nå destinationen, skriver Helsingør Dagblad.

“Vi venter bare på telefonopringningen, og den kan komme når som helst inden for de næste få døgn. Det er DMI, der skal kontakte bugseringsfirmaet, når de kan se, at vinden ser rigtig ud. Der må ikke været ret meget gang i vejret. Og det tager to dage at sejle til Hvide Sande, så vi skal være helt sikre på vejrudsigten, siger Jens Broch, der er formand for lauget og foreningen for Fyrskib 17.

Det er en donation fra A.P. Møller Fonden på 9,5 mio. kr., der muliggør renoveringen af det gamle skib, der er angrebet af råd og svamp.

Nationalmuseet har forsikret skibet for 10 mio. kr., mens selve renoveringen løber op i fire mio. kr.

-emte

Baggrund

Fyrskib Gedser Rev, nr. XVII (nr. 17) er bygget på N.F. Hansens værft i Odense og søsat i 1895. Fartøjet var bestilt af Marineministeriet og skulle ifølge kontrakten bygges af de bedste materialer og metoder som muligt og fyrskib nr. 17 kan derfor siges at være noget af det bedste, som dansk træskibsbygning har præsteret. 

Fyrskibet var oprindeligt udrustet til at huse 16 mand, heriblandt adskillige lodser og fartøjet var udrustet med en skonnertrigning for selv at kunne manøvrere, hvis ankrene ikke kunne holde. Midtskibs fandtes den høje fyrmaste, der i toppen bar en rund kurv som sømærke og om natten en fyrlanterne med spejlapperat. Tågesirenen blev drevet af to dampmaskiner, der desuden kunne tilkobles ankerspillet. I 1921 blev skibet forsynet med en diesel motor med skruetøj, der desuden kunne trække vandpumper og reserve-dynamo. Endelig blev skibet forsynet med radiopejlestation og elektrisk undervandssignal.

Fyrskib nr. 17 var fra 1895 til 1919 udlagt på Lappegrunden lidt nord for Helsingør og herefter gjorde det tjeneste som fyrskib på Gedser rev syd for Lolland fra 1921 til oplægningen i 1972. Fra 1940 til 1945 blev skibet på tysk foranledning henlagt til Storebælt. 

Under den Kolde krig fik fyrskibet storpolitisk betydning, idet mandskab ombord som nogle af de første sendte meldinger om russiske skibes transport af misiler til Cuba. Med sin placering midt imellem Danmark og Østtyskland blev ”Gedser Rev” redningen for et halvt hundrede flygtninge fra Østblokken, der på forskellig vis flygtede over Østersøen og havnede på fyrskibet.

I 1972 blev Fyrskib nr. 17 Gedser Rev sat til salg og købt af A. P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til “almene formål” som skænkede skibet til Nationalmuseet.

Skibets data:

Længde i dækket: 33,6 m.

Bredde: 6,4 m

Dybdegang: 3,5 m

Tonnage: 170 brt.

Sejlareal: 200 m2, fordelt på 5 sejl

Motor: En 3 cylindret 146 HK Vølund semidiesel fra 1921

Kilde: Nationalmuseet.

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

14.12.2025Maritimedanmark.dk

Svensk færge indsat som flydende bro

13.12.2025Maritimedanmark.dk

To skibe kollideret på Donau

08.12.2025Maritimedanmark.dk

Øget russisk ubådsaktivitet i Østersøen

03.12.2025Maritimedanmark.dk

Go Nordic Cruiseline inviterede over 400 hjemløse til julefrokost

30.11.2025Maritimedanmark.dk

Gammel Norgesfærge får nyt liv

27.11.2025Maritimedanmark.dk

Forening vil bevare gammel storebæltsfærge

27.11.2025Maritimedanmark.dk

Sverige klar med fregatordre i starten af 2026

24.11.2025Maritimedanmark.dk

Dyrt at vedligeholde gammelt kongeskib

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm. Færgedrift er en del af infrastrukturen i Aalborg Kommune og formålet med den er at sørge for forbindelse for biler, passagerer og gods på de to overfarter. I det daglige løses opgaverne på færgerne af personalet i samarbejde med overfartslederen.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

31.12.2025

UFD/NIRAS

Maritim Rådgiver til The International Maritime Organization (IMO)

Spændende stilling som Maritim Rådgiver til The International Maritime Organization (IMO)

Ansøgningsfrist

16.12.2025

Ærøfærgerne

Ærøfærgerne søger skibsmaskinist af 1. grad til ruten Ærøskøbing / Svendborg.

Ved Ærøfærgerne hjælper vi hinanden på tværs af faggrænser og vores fælles prioritet er at give vores passagerer en tryg, sikker og behagelig overfart.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hans Følsgaard A/S

Key Account Manager / New Business Developer – MarineTech

Vil du drive teknisk salg til den maritime containerindustri – og være med til at udvikle fremtidens el-tekniske løsninger?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark