Ikonisk fyrskib skal renoveres for mio-beløb

Det historiske fyrskib 17, Gedser Rev, er forsikret for et tocifret millionbeløb, inden det begiver sig ud på en rejse fra Helsingør til værftet i Hvide Sande, hvor det skal renoveres.

Fyrskib nr. 17, Gedser Rev, ventes tilbage til Helsingør i sidst på året 2024.. Foto: Nationalmuseet

Det letteste ville være at tage fyrskibet, der er ejet af Nationalmuseet og langtidsudlånt til Helsingør Kommune, gennem Limfjorden.

Men her er vandstanden i øjeblikket for lav, og derfor må det 128 år gamle skib bugseres hele vejen rundt om Skagen for at nå destinationen, skriver Helsingør Dagblad.

“Vi venter bare på telefonopringningen, og den kan komme når som helst inden for de næste få døgn. Det er DMI, der skal kontakte bugseringsfirmaet, når de kan se, at vinden ser rigtig ud. Der må ikke været ret meget gang i vejret. Og det tager to dage at sejle til Hvide Sande, så vi skal være helt sikre på vejrudsigten, siger Jens Broch, der er formand for lauget og foreningen for Fyrskib 17.

Det er en donation fra A.P. Møller Fonden på 9,5 mio. kr., der muliggør renoveringen af det gamle skib, der er angrebet af råd og svamp.

Nationalmuseet har forsikret skibet for 10 mio. kr., mens selve renoveringen løber op i fire mio. kr.

-emte

Baggrund

Fyrskib Gedser Rev, nr. XVII (nr. 17) er bygget på N.F. Hansens værft i Odense og søsat i 1895. Fartøjet var bestilt af Marineministeriet og skulle ifølge kontrakten bygges af de bedste materialer og metoder som muligt og fyrskib nr. 17 kan derfor siges at være noget af det bedste, som dansk træskibsbygning har præsteret. 

Fyrskibet var oprindeligt udrustet til at huse 16 mand, heriblandt adskillige lodser og fartøjet var udrustet med en skonnertrigning for selv at kunne manøvrere, hvis ankrene ikke kunne holde. Midtskibs fandtes den høje fyrmaste, der i toppen bar en rund kurv som sømærke og om natten en fyrlanterne med spejlapperat. Tågesirenen blev drevet af to dampmaskiner, der desuden kunne tilkobles ankerspillet. I 1921 blev skibet forsynet med en diesel motor med skruetøj, der desuden kunne trække vandpumper og reserve-dynamo. Endelig blev skibet forsynet med radiopejlestation og elektrisk undervandssignal.

Fyrskib nr. 17 var fra 1895 til 1919 udlagt på Lappegrunden lidt nord for Helsingør og herefter gjorde det tjeneste som fyrskib på Gedser rev syd for Lolland fra 1921 til oplægningen i 1972. Fra 1940 til 1945 blev skibet på tysk foranledning henlagt til Storebælt. 

Under den Kolde krig fik fyrskibet storpolitisk betydning, idet mandskab ombord som nogle af de første sendte meldinger om russiske skibes transport af misiler til Cuba. Med sin placering midt imellem Danmark og Østtyskland blev ”Gedser Rev” redningen for et halvt hundrede flygtninge fra Østblokken, der på forskellig vis flygtede over Østersøen og havnede på fyrskibet.

I 1972 blev Fyrskib nr. 17 Gedser Rev sat til salg og købt af A. P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til “almene formål” som skænkede skibet til Nationalmuseet.

Skibets data:

Længde i dækket: 33,6 m.

Bredde: 6,4 m

Dybdegang: 3,5 m

Tonnage: 170 brt.

Sejlareal: 200 m2, fordelt på 5 sejl

Motor: En 3 cylindret 146 HK Vølund semidiesel fra 1921

Kilde: Nationalmuseet.

Relateret indhold

01.03.2024Maritimedanmark.dk

Aalborg Havn klarer sig flot uden Royal Arctic Lines

01.03.2024Maritimedanmark.dk

Rotterdam-terminal vil komme først med landstrøm til alle skibe

13.02.2024Maritimedanmark.dk

Nu vil myndighederne af med beslaglagt oligark-yacht

05.02.2024Maritimedanmark.dk

Danske fiskere raser mod Storbritannien

04.02.2024Maritimedanmark.dk

Emile Robin på test-tur ud for kysten

10.01.2024Maritimedanmark.dk

Inspektionsfartøj uden anvendelig kanon

09.01.2024Maritimedanmark.dk

Isbrydning i gang i Limfjorden

07.01.2024Maritimedanmark.dk

Nu skal historisk fyrskib sendes afsted til Hvide Sande

Jobmarked

Se alle

MARPRO Search & Selection

Marine Superintendent - Rohde Nielsen

Are you a Master Mariner working ashore – or interested in transitioning to a shore-based career? Do you want to join a dynamic and growing specialized Danish shipowner?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

EUC Nord

Underviser til maritim uddannelse

Vil du hjælpe med at uddanne unge og voksne til en af de mest spændende brancher i Danmark – så har vi jobbet til dig lige her!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

19.03.2024

MARPRO Search & Selection

Marine Superintendent - Rohde Nielsen

Are you a Master Mariner working ashore – or interested in transitioning to a shore-based career? Do you want to join a dynamic and growing specialized Danish shipowner? On behalf of Rohde Nielsen, MARPRO is looking for a Marine Superintendent to the office in Grenå.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Samsø Rederi

Maskinchef til HSC LILLEØRE

Du er enten - Maskinist med sønæringsbevis som Maskinchef, eller Maskinmester med sønæringsbevis af 1’grad

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

30.03.2024

DFDS

Befaren Skibsassistent

Vi søger løbende medarbejder til vores flåde, som består af passager- og ro-ro fragtskibe, der primært er beskæftiget i Nordeuropæisk fart.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DFDS

Skibselektriker

Ohøj! Vil du være en vigtig del af den kritiske infrastruktur, der ad vandvejen betjener kunder og samfund i og uden for Europa? Er du på udkig efter et udfordrende job til søs, hvor du vil spille en vigtig rolle på et højt specialiseret team? Så søg jobbet som Skibselektriker.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MarineShaft A/S

MarineShaft søger Key Account Manager

MarineShaft er en mellemstor virksomhed med ca. 85 ansatte. Vi er specialiseret i reparation af ror og propellerudstyr. Vi betjener kunder verden over og leverer tekniske hastereparationsløsninger af høj kvalitet til den maritime branche.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Rohde Nielsen

Maskinistlærling ved Rohde Nielsen

Er du passioneret omkring maskiner, har du hænderne skruet godt på, og drømmer du om en spændende karriere til søs? Så er det dig, vi leder efter som vores næste maskinistlærling hos Rohde Nielsen!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MAERSK TRAINING

Maritime Instructor (Master Mariner)

Maersk Training, a global leading learning provider to the maritime, oil & gas and wind industry, is expanding our offerings and growing our business within the maritime and energy industry. Thus, we are looking for an ambitious and dynamic Master Mariner or Dual Officer to join our team in Svendborg, as instructor in the maritime department. We are looking for a person with frontline operational experience on vessels and the potential, ability and skills to pass on experience, knowledge and competence.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Search & Selection

Dry Cargo Operator

On behalf of MUR Shipping, MARPRO is looking for a dry cargo operator to deliver operational support for a market leading shipping company owning, controlling, and chartering a fleet of more than 140 vessels transporting minerals, metals, agricultural products, and construction materials worldwide.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
Marstal Navigationsskole
Kursus
Polar Course - Basic & Advanced

Dette 5-dages kursus henvender sig til alle skibsførere, overstyrmænd og andre officerer, som er en del af vagtholdet på broen i skibe, der sejler i polare og isfyldte områder. Kurset opfylder kravene i IMO’s Polarkode og STCW V/4.

Dato

04.03.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Polar Course - Basic

Dette 3-dages kursus henvender sig til alle officerer, som er en del af vagtholdet på broen i skibe, der sejler i polare og isfyldte områder. Kurset opfylder kravene i IMO’s Polarkode og STCW V/4.

Dato

04.03.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Polar Course - Advanced

Dette 3-dages kursus henvender sig til alle skibsførere, overstyrmænd og andre officerer, som er en del af vagtholdet på broen i skibe, der sejler i polare og isfyldte områder, og som allerede er i besiddelse af et bevis for grundlæggende tjeneste i skibe omfattet af polarkoden (basic training). Kurset opfylder kravene i IMO’s Polarkode og STCW V/4.

Dato

06.03.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Advanced course for olietankskibe

Dette kursus henvender sig til kaptajner, maskinchefer, overstyrmænd, 1. mestre samt officerer med direkte ansvar for lastning, losning, håndtering af lasten, tankrensning samt øvrige lastrelaterede operationer. Dette kursus henvender sig desuden til superintendents og operatører af tankskibe (olie)

Dato

11.03.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Transport af farligt gods i tørlastskibe og færger

Dette kursus henvender sig til alle personer som står for lastning, losning, håndtering af farligt gods i emballeret form, kurset henvender sig ligeledes til Operatører, som har med farligt gods i emballeret form at gøre.

Dato

11.03.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Brandslukning i elbiler på færger (Kursus og Workshop)

Marstal Navigationsskole og Færgesekretariatet arrangerer i samarbejde en kursusdag med nyeste viden om brand i elbiler, demonstration af udstyr og workshop om indsats mod elbilbrande i færger.

Dato

14.03.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal