Ikonisk fyrskib skal renoveres for mio-beløb

Det historiske fyrskib 17, Gedser Rev, er forsikret for et tocifret millionbeløb, inden det begiver sig ud på en rejse fra Helsingør til værftet i Hvide Sande, hvor det skal renoveres.

Fyrskib nr. 17, Gedser Rev, ventes tilbage til Helsingør i sidst på året 2024.. Foto: Nationalmuseet

Det letteste ville være at tage fyrskibet, der er ejet af Nationalmuseet og langtidsudlånt til Helsingør Kommune, gennem Limfjorden.

Men her er vandstanden i øjeblikket for lav, og derfor må det 128 år gamle skib bugseres hele vejen rundt om Skagen for at nå destinationen, skriver Helsingør Dagblad.

“Vi venter bare på telefonopringningen, og den kan komme når som helst inden for de næste få døgn. Det er DMI, der skal kontakte bugseringsfirmaet, når de kan se, at vinden ser rigtig ud. Der må ikke været ret meget gang i vejret. Og det tager to dage at sejle til Hvide Sande, så vi skal være helt sikre på vejrudsigten, siger Jens Broch, der er formand for lauget og foreningen for Fyrskib 17.

Det er en donation fra A.P. Møller Fonden på 9,5 mio. kr., der muliggør renoveringen af det gamle skib, der er angrebet af råd og svamp.

Nationalmuseet har forsikret skibet for 10 mio. kr., mens selve renoveringen løber op i fire mio. kr.

-emte

Baggrund

Fyrskib Gedser Rev, nr. XVII (nr. 17) er bygget på N.F. Hansens værft i Odense og søsat i 1895. Fartøjet var bestilt af Marineministeriet og skulle ifølge kontrakten bygges af de bedste materialer og metoder som muligt og fyrskib nr. 17 kan derfor siges at være noget af det bedste, som dansk træskibsbygning har præsteret. 

Fyrskibet var oprindeligt udrustet til at huse 16 mand, heriblandt adskillige lodser og fartøjet var udrustet med en skonnertrigning for selv at kunne manøvrere, hvis ankrene ikke kunne holde. Midtskibs fandtes den høje fyrmaste, der i toppen bar en rund kurv som sømærke og om natten en fyrlanterne med spejlapperat. Tågesirenen blev drevet af to dampmaskiner, der desuden kunne tilkobles ankerspillet. I 1921 blev skibet forsynet med en diesel motor med skruetøj, der desuden kunne trække vandpumper og reserve-dynamo. Endelig blev skibet forsynet med radiopejlestation og elektrisk undervandssignal.

Fyrskib nr. 17 var fra 1895 til 1919 udlagt på Lappegrunden lidt nord for Helsingør og herefter gjorde det tjeneste som fyrskib på Gedser rev syd for Lolland fra 1921 til oplægningen i 1972. Fra 1940 til 1945 blev skibet på tysk foranledning henlagt til Storebælt. 

Under den Kolde krig fik fyrskibet storpolitisk betydning, idet mandskab ombord som nogle af de første sendte meldinger om russiske skibes transport af misiler til Cuba. Med sin placering midt imellem Danmark og Østtyskland blev ”Gedser Rev” redningen for et halvt hundrede flygtninge fra Østblokken, der på forskellig vis flygtede over Østersøen og havnede på fyrskibet.

I 1972 blev Fyrskib nr. 17 Gedser Rev sat til salg og købt af A. P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til “almene formål” som skænkede skibet til Nationalmuseet.

Skibets data:

Længde i dækket: 33,6 m.

Bredde: 6,4 m

Dybdegang: 3,5 m

Tonnage: 170 brt.

Sejlareal: 200 m2, fordelt på 5 sejl

Motor: En 3 cylindret 146 HK Vølund semidiesel fra 1921

Kilde: Nationalmuseet.

Relateret indhold

26.07.2024Maritimedanmark.dk

Blue Water investerer markant i Grønland

25.07.2024Maritimedanmark.dk

Hafnia Nile skal tømmes for last

21.06.2024Maritimedanmark.dk

Dali-besætning får endelig lov til at flyve hjem

13.06.2024Maritimedanmark.dk

Grundstødt og slået læk på jomfrusejlads

13.06.2024Maritimedanmark.dk

Gigantisk amerikansk krigsskib anløber Skagen

12.06.2024Maritimedanmark.dk

Hamborg gør containerklar til fodbold

10.06.2024Maritimedanmark.dk

Det Blå Danmark melder sig klar til Folkemødet

07.06.2024Maritimedanmark.dk

Georg Stage i Svendborg på vej til Folkemødet

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

Navigatør (Afløser) til Færgen Bitten Clausen

Er du en erfaren navigatør, der gerne vil stoppe på langfart eller holde en pause fra udmønstringerne og vil du stadig fortsætte som navigatør men gerne være hjemme hver aften? Det kan også være at du gerne vil sejle lidt færge i dine hjemmeperioder? Eller allerede er gået i land men mangler lidt duften af hav? Så er dette måske noget for dig!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

14.09.2024

MARPRO Search & Selection

Area Sales Manager - Retrofit market

Are you a professional relationship builder with solid experience in technical sales in the maritime industry? Do you aspire to work in an environment that make vessels a greener and safer place to work?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Søfartsstyrelsen

Kontorchef til Sikre Farvande

Trives du i et fagligt stærkt miljø med mange udfordringer? Og har du mod på at lede en effektiv driftsorganisation? Så er du måske vores nye kontorchef for Sikre Farvande.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

04.08.2024

DanPilot

DanPilot søger en datatekniker-elev med speciale i programmering

Har du lyst til at få din uddannelse hos DanPilot, hvor vi er i gang med en digitaliseringsrejse?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

06.08.2024

DanPilot

Disponenter til Danmarks største lodsfirma søges

Har du erfaring indenfor spedition eller kendskab til mandskabs- eller materialedisponering – og trives du i en travl såvel som omskiftelig hverdag, hvor boldene bliver kastet højt i vejret og skal gribes igen? Så er du måske DanPilot’s nye disponent.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.08.2024

Grenaa-Anholt Færgefart

Grenaa-Anholt Færgefart søger én Befaren Skibsassistent til fast stilling med ansættelses snarest muligt

Du vil komme til at indgå i vores faste team af medarbejdere på M/F Anholt, som dagligt betjener færgens kunder samt fragter gods til og fra øen i Kattegat.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Sail Event Aarhus

Skipper til M/S Helene

Sail Event Aarhus ApS søger en skipper til sejladser med turbåden M/S Helene.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Kaptajn på Skoleskibet DANMARK

Et helt unikt og spændende job Skoleskibet DANMARK er et smukt sejlskib fra 1933 og en moderne maritim uddannelsesinstitution. Skoleskibet har også en repræsentativ rolle som en sejlende ambassade, for Det Blå Danmark. Skoleskibet DANMARK har to kaptajner, hvoraf denne ene nu har valgt at gå i land, hvorfor denne spændende og helt specielle stilling er ledig til besættelse i efteråret 2024.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

11.08.2024

Saga Shipping A/S

Saga Shipping – søger personale til vores fartøjer

Er Skagen noget for dig…. Tag udfordringen op…

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Saga Shipping A/S

Shipping Medarbejder til Skagen

Saga Shipping er en del af Wrist Ship Supply, en af verdens største skibshandler, indenfor den globale shipping industri. Vi tilbyder en bred vifte af service ydelser til den globale shippingindustri – ikke 2 dage er ens !.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

Marstal Navigationsskole
Kursus
Genopfriskning af Søsikkerhedskursus - Basic Safety Training – STCW-A-AI/1-1

Hvis det er ved at være 5 år siden, du fik dit kursus i Søsikkerhed, så kan du nu få det genopfrisket.

Dato

22.08.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn Nutec
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark