Ikonisk fyrskib skal renoveres for mio-beløb
Det historiske fyrskib 17, Gedser Rev, er forsikret for et tocifret millionbeløb, inden det begiver sig ud på en rejse fra Helsingør til værftet i Hvide Sande, hvor det skal renoveres.
Det letteste ville være at tage fyrskibet, der er ejet af Nationalmuseet og langtidsudlånt til Helsingør Kommune, gennem Limfjorden.
Men her er vandstanden i øjeblikket for lav, og derfor må det 128 år gamle skib bugseres hele vejen rundt om Skagen for at nå destinationen, skriver Helsingør Dagblad.
“Vi venter bare på telefonopringningen, og den kan komme når som helst inden for de næste få døgn. Det er DMI, der skal kontakte bugseringsfirmaet, når de kan se, at vinden ser rigtig ud. Der må ikke været ret meget gang i vejret. Og det tager to dage at sejle til Hvide Sande, så vi skal være helt sikre på vejrudsigten, siger Jens Broch, der er formand for lauget og foreningen for Fyrskib 17.
Det er en donation fra A.P. Møller Fonden på 9,5 mio. kr., der muliggør renoveringen af det gamle skib, der er angrebet af råd og svamp.
Nationalmuseet har forsikret skibet for 10 mio. kr., mens selve renoveringen løber op i fire mio. kr.
-emte
Baggrund
Fyrskib Gedser Rev, nr. XVII (nr. 17) er bygget på N.F. Hansens værft i Odense og søsat i 1895. Fartøjet var bestilt af Marineministeriet og skulle ifølge kontrakten bygges af de bedste materialer og metoder som muligt og fyrskib nr. 17 kan derfor siges at være noget af det bedste, som dansk træskibsbygning har præsteret.
Fyrskibet var oprindeligt udrustet til at huse 16 mand, heriblandt adskillige lodser og fartøjet var udrustet med en skonnertrigning for selv at kunne manøvrere, hvis ankrene ikke kunne holde. Midtskibs fandtes den høje fyrmaste, der i toppen bar en rund kurv som sømærke og om natten en fyrlanterne med spejlapperat. Tågesirenen blev drevet af to dampmaskiner, der desuden kunne tilkobles ankerspillet. I 1921 blev skibet forsynet med en diesel motor med skruetøj, der desuden kunne trække vandpumper og reserve-dynamo. Endelig blev skibet forsynet med radiopejlestation og elektrisk undervandssignal.
Fyrskib nr. 17 var fra 1895 til 1919 udlagt på Lappegrunden lidt nord for Helsingør og herefter gjorde det tjeneste som fyrskib på Gedser rev syd for Lolland fra 1921 til oplægningen i 1972. Fra 1940 til 1945 blev skibet på tysk foranledning henlagt til Storebælt.
Under den Kolde krig fik fyrskibet storpolitisk betydning, idet mandskab ombord som nogle af de første sendte meldinger om russiske skibes transport af misiler til Cuba. Med sin placering midt imellem Danmark og Østtyskland blev ”Gedser Rev” redningen for et halvt hundrede flygtninge fra Østblokken, der på forskellig vis flygtede over Østersøen og havnede på fyrskibet.
I 1972 blev Fyrskib nr. 17 Gedser Rev sat til salg og købt af A. P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til “almene formål” som skænkede skibet til Nationalmuseet.
Skibets data:
Længde i dækket: 33,6 m.
Bredde: 6,4 m
Dybdegang: 3,5 m
Tonnage: 170 brt.
Sejlareal: 200 m2, fordelt på 5 sejl
Motor: En 3 cylindret 146 HK Vølund semidiesel fra 1921
Kilde: Nationalmuseet.