Husk nu nærskibsfarten i EU
Den europæiske rederiforening ECSA og en række andre maritime organisationer minder i fællesskab EU og medlemslandene om deres løfter om en effektiv nærskibsfart. I maj sidste år udtrykte de europæiske ministre med ansvar for skibsfarten deres ønske om at forløse potentialet i europæisk nærskibsfart i den såkaldte Athen-deklaration. Målet er at effektivere den intra-europæiske skibsfart.
”Nu har man i mere end 20 år talt om behovet for modalskift, hvor gods flyttes fra landevejen til søvejen, men vi kan samtidig konstatere, at markedsandelen for søtransport har været svagt faldende i perioden. Hvis de politiske ambitioner om nærskibsfart som attraktivt alternativ til landevejstransport skal indfries, er der behov for at få fjernet de barrierer, der i mange sammenhænge svækker søtransportens konkurrenceevne. Det ser vi frem til, at man fra EU og medlemslandene tager fat på”, siger transportpolitisk chef i Danmarks Rederiforening, Peter Olsen.
Unødvendige administrative byrder for skibsfarten og utidssvarende infrastruktur er med til at fastholde godstrafik på de overtrafikerede landeveje i Europa og på togskinnerne, frem for via de på mange måder mere miljøvenlige og mere samfundsøkonomiske søveje.
Nu – et år efter – har en række maritime organisationer, herunder ECSA, skrevet et fælles brev, hvor de minder EU-landene og EU-Kommissionen om at huske at føre ambitionerne ud i livet og skabe bedre vilkår for nærskibsfarten og dermed også binde hele Europa bedre og mere effektivt sammen, end det er tilfældet i dag. Fra Danmarks Rederiforenings side støtter man op om behovet for en mere effektiv nærskibsfart.
Kilde: Danmarks Rederiforening